Jakna napájení ze solárních článků - problém v zimě

jan.kuba jan.kuba@seznam.cz
Neděle Listopad 18 00:23:02 CET 2007

hw@itherm.cz napsal(a):

>Nejsem zadny odborni na VF, ale neslo by na ten kopec dat nejaky odrazec?
>Nemam predstavu jaka plocha by musela byt a jak by se to dalo nastavit,
>ale mozna to neni neresitelne.

Pasivni retlanslace? No vzhledem k tomu, ze se uz dneska bezne s 100W
vykonu a s obycejnou  4 prvkovou yagi ( za vyuziti vypocetni techniky)
delaji na 144MHz spojeni odrazem od mesicniho povrchu ( koho to zajima
ctete zde :  http://www.ok2kkw.com/wsjt2006/emewsjt2005_1.htm a zde
http://satelit.cz/article.php?sid=358&mode=thread&order=0  ) to neni
spatnej napad.

 Mozna dve hodne ziskove anteny do protejsich smeru spojene kabelem.
Tezko rict, to jsme nezkouseli  ...... zkouseli jsme se prez ten  kopec
propalit tak, ze se na obou koncich pouzil vykon 3W do 24db anten, tak
si predstavte to ERP ( zesilovace lze koupit v CR cena byla tusim okolo
14000 kc, mel jsem dva kousky zapujcene)  Vubec si to neskrtlo, na
spektraku byl v sumu  naznak nejakeho signalu a ani jsme nevedeli, zda
to bylo to protejsi AP. Proste se to neohyba  - to prevyseni je odhadem
300 m ve vzdalenosti cca 3km, druha stanice je od kopce cca 12km.
I s tou aktivni retranslaci je to mirne  mimo limit - i kdyz v tech
koncinach je to jedno...  Se 100mW ERP to jelo bez chyb jen 2Mbit/s.
takze ted je tam cca o 6db ERP vic. Napajeni je opravdu 12V pri
strednim proudu asi 220mA, ktery kolisa dle toho, jestli to zrovna
bootuje, nebo prenasi data. Jak pada napeti na baterce, tak roste
napajeci proud, coz je logicke, nebot je v tom zarizeni spinany zdroj.
Nastaveni vf vykonu ma velmi maly  vliv na celkovou spotrebu a  nejvic
to zere, kdyz to ztrati signal ( vypne se jedna z tech koncovych
stanic.) To AP se vybiralo prave kvuli odberu a bylo to jedno z tech co
melo prikon nejmensi. ( ovislink 1120AP s APPRO sw)  Sice byl na tom
jeste lepe asus WL-300 ale ten se obcas kousal a hlavne nemel watchdog,
coz byla jedna z podminek, aby se k tomu stale nemuselo jezdit. Navic
techcdle AP je zatim "zasoba" a je relativne levne sehnatelne.  Navíc s
tím APPro je to perfektne stabilni. Vsechny ostatni wifi bazmeky (
D-link, Orinoco, Linksys ) mely na 5V   1  az 1,5A  coz je o dost vice
nez zmineny ovis, ktery ma dalsi vyhodu - jede v pohode i pri -15
stupnich ( min neumi muj mrazak) ten asus uz pri 2 st. nad nulou umiral.
Nejvetsi odber  toho zarizeni ma vzdy procesor, ktery to cele ridi,
vcetne syntezy, takze predstava nejakeho stdby pri momentalnim datovem
klidu je u tohodle zarizeni utopie. Navic procesor zajistuje sifrovani
WEP ( ktere jsme take vypnuli, pte se zas o neco zmensil prikon)
Vlastni VF transceiver zarizeni  bere dle me  mensi cast celeho prikonu
-  pokud by mel nastaven TX out na 100 mW je to pri ucinnosti 30 procent
stale jen 0,3W. Po nabootování AP se tranzistorem odpojuje napájení od
Realtek obvodu, který má na starosti ethernetový interface. Zmensil se
tim zas o neco prikon. Kdyz se napajeni od tohoto obvodu natvalo
"odskrablo" tak AP nenajelo - pri bootu byl problem ze procesor  ten RTL
nenasel ( bylo videt na konsole prez COM)

Musim podotknout , ze od 20 dubna tohoto roku to jelo naprosto bez
problemu  ( prezilo to i bourkove obdobi a nikdo nic nezcizil, take
mozna proto, ze je na tom sloupu dvojice "fiktivnich" kamer.)  a bez
výpadku az do poloviny října , kdy to začalo vypadávat.  Coz je
neprijemne, pte si na to par lidi zvyklo.... Diky nadseni techto lidi se
to vlastne postavilo  a oni jsou ted trochu zklamani. Citim se za to
trochu odpovedny, pte jsem se v tom angazoval a podcenil nejake
konkretnejsi vypocty. Zrada je asi jednoznacne v tom, ze ten FV panel  v
zimnim obdobi dava zlomek wykonu. A ted jak z toho ven. Zatim  zkusim
neco s tim vetrem, ale libi se mi napad s tim agregatem, ktery jednou za
cas dobije to olovo.. Hosani jsou sikovny, mozna by neco do jara
spachali a na kopec postavili nejakou boudu.
Problem je, ze ted uz se to asi nevyresi, pte je tam moc snehu a zima,
ale bude treba neco vykoumat. Zatim se holt bude jezdit s baterkou ,
ktera tam vydrzi okolo 8 dnu. Vetsi tam dat nejde, pte se tam nevleze,
mozna dve nad sebou paralelne.

  Dik vsem za napady, kdyby nekoho napadlo jak startovat
elektrocentralu vlastnim generatorem ( dynamem) tak se pochlubte.
Mam jeden agregat, ktery ma jako generator asynchronni stroj s kotvou
nakratko. To se prece musi tocit, kdyz do toho pustim stavu.
Myslenka by byla takova, ze prez menic 12/230V by se roztocil ten
asynchronni generator a az by naskocil motor ( nejak to detekovat -
treba teple splodiny z vyfuku) pak by se menic odpojil a pripojil
nabijec baterie.
Take vim o jednom agregatu, ktery krom 230V dava i 12V ( asi 10A) mozna
by to slo pouzit na start.
No nekdy  to schvalne zkusim, snad mi to nenafackuje.   :-(