Jak na napájení ze solárních článků - problém v zimě

jan.kuba jan.kuba@seznam.cz
Pátek Listopad 16 21:18:41 CET 2007

Mám jednoho zákazníka, který chtěl provozovat v končinách kde nikdy
nebyl a dlouho nebude internet. I rozhodl se řešit problém vlastními
silami.
Konektivitu do onoho místa tahá pomocí Wifi. Protože mezi ním a přístpem
na internet není přímá viditelnost, je na kopci zhruba uprostřed Wifi
zařízení
v režimu repeater. Protože v tomto místě není eletřina, je to celé
napájené ze slunečního panelu _*
<http://www.eles-solar.cz/panely>*_*STR36-50
<http://www.eles-solar.cz/panely>
Panel by měl dávat cca 2,5 A, když jsem to někdy na jaře zapojoval,
dával asi 3,5A do  12V akumulátoru za jasného dne na poledním slunci.
Panel  rovnou bez jakékoliv elektroniky nabíjí akumulátor 12V/42Ah.  To
wifi zařízení bere cca 180-250 mA z 12V .
Problém nastal nedavno, zhruba  v polovině října -  pravděpodobně se
akumulátor už nedstačí dobít a zařízení " vypíná"
Dokonce jsem akumulátor vyměnil za nový nabitý, jelo to zas cca 8 dnů v
kuse a opět to chcípá.
Problém je, že prostě není slunce a asi se accu nestačí dobíjet. Navíc i
ten olověný accu asi při -3 stupňích celsia už taky asi nebude dobře
akumulovat. Už jsem ze zoufalství ustříhal všechny kontrolní LEDky na té
WIFIně, abych zjistil že odběr se snížil jen asi o 10mA  :-(    Proud do
Accu je teď okolo 11 hodiny  jen 500mA a to je asi málo. ( uvažuji, že
to 8 hod nabíjí 500mA to je zhruba 50Wh energie a wifi si vezme okolo
65Wh za celý den - prostě tu něco chybí..)  Teď ale nevím, jestli je ten
proud malý opravdu jen díky tomu, že je málo slunce, nebo jestli není
náhodou panel vadný.  Poraďte prosím někdo co s tím. Existuje na to
nějaký výpočet, který dokáže zahrnout  možnost  "bezslunečných " dnů  v
zimě? Další panel již kolega kupovat nechce ( pravda že mám strach, že
by to možná steně nestačilo) Pomohlo by zvětšit kapacitu akumulátoru? Na
kolik?  Má s tímhle někdo nějaké zkušenosti? Je nějaká alternativa krom
větru a slunce jak z něčeho získat okolo 3W trvalého výkonu pro to wifi
zařízení?
Jen dodávám, že to musí jet stále ve dne v noci, nedá se to dálkově ,
nebo časově zapínat, i když by to ušetřilo spoustu energie.
Dojíždět na to místo v pravidelných intervalech s nabitými accu je také
nereálné zvlášť teď když už je tam 30 cm sněhu.
Dík za nějaké nápady.

*_*
*_