JOB: nabidka : konstrukter HW
Petr Zahradnik
clexpert@clexpert.cz
Čtvrtek Listopad 15 19:14:28 CET 2007
Puvodni zprava ze dne 15.11.2007 od Zdeněk lada:
> Nemyslel jsem to tak konfrontačně :-)
Vsak ja take ne :-)
> Můj příspěvek by byl samozřejmě z hlediska češtiny oznámkován za pět
> :-) Koneckonců své značné mezery v češtině si uvědomuji.
Ja jsem to ale napsal ne proto, ze bych chtel ukazovat chyby. Chtel
jsem ukazat, ze se clovek splete. Treba tim preklepem ve slove, kdy
vynechas pismeno "o". To byl jasny preklep. Je to tak?
> Jen mi přišlo zbytečné přít se s učitelem když vaše písemka byla
> chybná. Je to tak, často musíte udělat vše bez chyby a jednoduché to
> není.
Kdybych ja byl v roli toho ucitele, tak bych to posuzoval jednoduse
tak, ze ten student musi letopocty znat, ze se jen v celem testu
spletl o 100 let. Dejepis neni zadna presna veda, notabene na skole
technickeho smeru, ale hlavne ten student se to musel ucit, protoze
jinak by se netrefil v desitkach a jednotkach. To je logicke. Takze on
se to musel ucit, naucil se to, spletl se pri tom testu. A spletl se
vsude, takze o to vic je jasne, ze se spletl. Za tuhle sadu 10
letopoctu bych mu nedal 5, ale dal bych mu 2, maximalne 3. Spis tu
dvojku.
On to posuzoval jako uplne blby pocitac. Takze pak je zbytecny. Dal by
se nahradit pocitacem. Na co mit takoveho ucitele, kdyz si lze latku
precist v knizce (na papire nebo v pocitaci) a pak udelat test zase
vyhodnocenim na pocitaci? Dalo by se velmi usetrit, protoze pocitac je
daleko levnejsi nez ucitel. Ja osobne si ucitele predstavuji jako
osobu, ktera je tu od toho, aby studenty neco naucila. A posleze aby
ohodnotila jeho vedomosti, jeho studijni uspesnost. Rozdat papiry a
pak podle popsane predlohy opravit testy umi nekvalifikovana opice
simpanz :-)
Predstav si treba program. Kdyz ti ja zadam ulohu, abys mi na kus
papiru napsal nejaky program, tak ho muzes take napsat nekolika
zpusoby a take v takove forme nemusi vubec pracovat. Nemuzu prece brat
v potaz, ze jsi zapomnel na nejake pismenko v klicovem slove nebo
nejake pismenko zase pridal. Ale hlavne uz rovnou po nahlednuti do
zdrojaku poznam, jestli umis programovat nebo ne. Jako priklad treba
muzeme vzit neco tak trivialniho, jako kdyz neco 9x opises pod sebe,
misto abys udelal smycku. Ono to i bude fungovat, bude to syntakticky
spravne, ale ja na prvni pohled vidim, ze programovat neumis, kdyz to
napises zrovna takhle.
Jinak v opravdovem svete to neni o konkretnich znalostech, ale o tom,
jestli je dokazes vyhledat, jestli si dokazes s problemem poradit. Ja
jsem byl nekdy v dobe stredni skoly na praxi v Kancelarskych strojich,
to byla takova organizace, kde byly v te dobe uz pocitace. Dostal jsem
se do jedne vyvojove skupiny, kde delali do PC (tenkrat XT) nejake
periferie, tenkrat konkretne pripojovali ctecku derne pasky. Je jedno
proc. No a ja jsem tam prisel na tyden nebo na 14 dni (uz nevim) a oni
mi dali uplne samostatnou praci.
Nebylo to vubec nic sloziteho ani svetoborneho, proste mi rekli:
"Hele, my potrebujeme testovat v PC paralelni port (nebo seriovy port,
ted uz presne nevim). Predstavujeme si to asi tak a tak (ze tam budou
nejajke propojene signaly a take LEDky, bude tam MKO na rychle zmeny
atd.). Namaluj schema, spolu se na to podivame, pak si sam pujdes do
skladu nafasovat soucastky, pak to sestavis a zapajis na univerzalni
desce, potom udelas testovaci programek a nakonec udelas krabicku, aby
to nejak vypadalo." - to bylo vsechno. Ukazali mi, ve ktere knizce
najdu popis konektoru, kde maji datasheety soucastek... Tak jsem
namaloval schema, pak jsme se poradili, pak jsem si sepsal soucastky,
on mi podepsal listek, ja jsem sel nekam do skladu, nafasoval jsem ty
soucastky, pak jsem strihal univerzalni desku, pajel, namackaval
konektor, zkousel apod.
Slo mi to dobre, byli spokojeni. Pak me zavedli do jine mistnosti, tam
jsem byl uplne sam. Bylo tam jedno PC, chlapik mi dal takovou hrozne
tlustou knizku a to byla nejaka referencni knizka k MASM (Microsoft
Assembler). Tak se pousmal a rekl mi, at napisu ten testovaci program
a kdybych cokoliv potreboval, at se prijdu zeptat. Jeste mi ukazal,
jak spustim textovy editor a jak spustim kompilator. Ja jsem tenkrat
vubec MASM neznal a ani Assembler x86, ale znal jsem Assembler pro
Commodora a 8080. OK, tak ja jsem to napsal asi za par minut a sel
jsem za nim. On me uvital slovy, co jako potrebuji... a kdyz jsem mu
rekl, ze to je hotove, tak na me koukal jako na blazna, protoze pry
myslel, ze to budu delat par dni. A fungovalo to.
Pak jsem delal tu krabicku, tak me zavedl nekam do sklepa do dilny,
ukazali mi, kde je co za nastroje, byla tam take stojanova vrtacka a
dalsi veci. Zase jsem mel volne ruce, delal jsem uplne sam, co jsem
potreboval. No a tak jsem to cele dokoncil. Nakonec jsem to musel
jeste kompletne zdokumentovat, premalovat poradne schema, popsat
cinnost tech obvodu, co to dela, popsat ten program.
Ono to vcelku nebylo vubec slozite, me bylo snad 16-17 let, delal jsem
tehdy leccos slozitejsiho, ale byla to takova komplexni prace. Proste
vyvoj produktu od uplneho pocatku az do konce se vsim vsudy. Ja jsem
byl za takovou praci v ramci praxe na stredni skole opravdu velmi
vdecny, bavilo me to. Dostal jsem zadani, dostal jsem potrebne
soucastky, dostal jsem nastroje, dostal jsem informace, datasheety.
Nikdo me nevodil za rucicku, ocekavala se ode me samostatna prace, ale
samozrejme, kdyz jsem se potreboval na neco zeptat, tak jsem mel
kousek vedle zkuseneho cloveka, ktery tu radu umel dat.
Oni byli take spokojeni, protoze ostatni studenti se tak poflakovali a
nebyli schopni samostatne prace, mozna nekde neco nosili a pomahali,
hlavne se vsak chteli nekde valet a nic je nezajimalo. O rok pozdeji
jsem se do te same vyvojove skupiny dostal znovu. Zatimco poprve na me
zpocatku koukali s rozpaky, tentokrat uz vedeli, ze neco dokazu,
dostal jsem opet zajimavou praci, jednalo se ciste o programovani. A
delal jsem neco, co jim potom zase opravdu slouzilo, co potrebovali
pro svou praci. Byl jsem sam ve sve mistnosti, mel jsem jejich
maximalni duveru...
Co tim chci rict? Ono to neni o tech 100% znalostech vseho. Staci
vedet, kam se podivat a umet vyresit realny problem. Kdyby si me ten
vedouci skupiny zacal prvni den testovat na tranzistory, operacni
zesilovace nebo ja nevim co vsechno, tak bych treba vypadal jako
totalni mamlas. Oba bychom tim ztratili treba pul dne nebo cely den,
byli bychom zrejme oba znechuceni.
Ovsem tim, ze mi zadal vyvoj kompletniho (byt ne nijak zavratne
sloziteho) "produktu", snadno si overil, ze jsem schopny projit uplne
celym procesem a poradit si s kazdym problemem, ktery se vyskytne.
Nejen navrhnout a namalovat schema, popsat jeho funkci, ale i to uvest
do provozu, napsat k tomu program, udelat krabicku, napsat
dokumentaci. A i to sepsani soucastek, podepsani papiru u sefa,
fasovani ve skladu, pripadne hledani nahrady za soucastku, kterou na
sklade nemaji...
A tim jsme se vlastne dostali zase k tomu Ferdovi Mravencovi, o kterem
jsme si povidali nedavno. Pro nekoho je treba prinosem clovek, ktery
je specialistou na tranzistor, vi o nem absolutne vsechno do
nejmensiho detailu, neni nejmensi sance ho nachytat na svestkach, ale
neni schopen vyvrtat diru do krabicky, jit vyfasovat soucastky do
skladu, pripadne si je snad dokonce objednat. A pro nekoho je zase
prinosem clovek, ktery toho o tranzistoru zase az tolik nevi, ale
dokaze ho pouzit v zapojeni, pridat dalsi soucastky a postavit
samostatne bez dvaceti asistentu funkcni zarizeni od pocatku do konce,
ktere dela to, co delat ma.
Petr Zahradnik, pocitacovy expert
==========================================================
Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
telefon: 475 501 627, mobil: 602 409 601, fax: 475 511 338
web: http://www.clexpert.cz, e-mail: clexpert@clexpert.cz
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz
==========================================================
Další informace o konferenci Hw-list