OT: DVB-T anténa z kusu drátu

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pondělí Listopad 12 10:00:22 CET 2007

Zdravím,
  občas tu chodí thready na téma antény vhodné pro DVB-T. Tento víkend jsem
jeden typ antény vyzkoušel a překvapilo mne, jak je dobrá. Nebude vhodná pro
místa se slabým signálem, ale její pořizovací cena je prakticky nulová, takže
vyzkoušet lze prakticky kdekoliv.
  Jde o konstrukci známou jako Ground Plane. Tyto antény představují vlastně
asymetrický dipól, buzený přímo z koaxiálního kabelu bez potřeby symetrizace.
Díky tomu je možná velmi jednoduchá "stavba" antény jen z kusu měděného drátu
o alespoň trošku "solidním" průměru (ten můj měl cca 1.5 mm) a prodlužovacího
anténního kabelu, který má na obou koncích konektory - jeden konec zasuneme do
přijímače a druhý použijeme jako "základ" antény.
  Konstrukce je zřejmá z fotografie zde: http://sinus.cz/~patrol/dvbtgp.jpg .
  Anténa se skládá z aktivního prvku, který se zasune do středního "pinu"
konektoru kabelu, a dvou protiváh, které se vytvoří z jednoho dostatečně
dlouhého kusu drátu jeho několikanásobným obtočením kolem vnějšího (stínicího)
vodiče konektoru.
  Délka prvků není moc kritická. U protivah se doporučuje lambda/4, což pro
běžně používané kanály vychází někde kolem 9 - 14 cm. Já volil "zlatý střed",
cca 11 cm. Zářič se u profi antén tohoto typu obvykle opatřuje cívkou nebo
LC obvodem pro optimální doladění, takže jeho délka není přesně dána. Zde jsem
nic takového nepoužil, neboť jde pouze o přijímací anténu a PSV není tak
kritické. Udělal jsem ho zhruba stejně dlouhý jako protiváhy, ale nahoře jsem
udělal háček, kterým anténu zavěšuji za kličku okna.
  Oba prvky nejsou ke konektoru pájeny, jen pevně zasunuty (závity vzniklé
obtočením drátu jsem trošku zploštil kleštěmi, aby to drželo). Anténu lze tedy
v případě neúspěchu zase rozebrat a kabel použít jinak. Pokud se anténa
osvědčí, je samozřejmě možné ji spájet.
  Tato anténa se perfektně osvědčila v místě, které je velmi přesyceno
signálem multiplexu A (cca 200m od Žižkovského vysílače), ale s poměrně
slabým signálem zbylých dvou multiplexů. S anténou původně dodanou ke kartě
(takový ten sloupek cca 10 cm) byla v muxu B značná chybovost a C skoro nešel,
musela se dlouho hledat poloha. Anténa musela být vystrčena z okna na parapetu,
v místnosti ani B ani C nešel. Aktivní antény Hama Digital a Philips (též
údajně vhodný pro DVB-T) se zde díky přebuzení signálem prakticky nechytají.
S tímto udělátkem byla včera celý večer pozorována střídavě Prima a Public TV
(tj. z muxu B) a vůbec jsme neviděli chybu. Anténa byla mezi okny zavěšena na
kličce vnějšího okna.
   S pozdravem Pavel Troller