Energetická úspornost

Václav Ovsík vaclav.ovsik@i.cz
Pondělí Listopad 12 09:23:45 CET 2007

On Fri, Nov 09, 2007 at 09:44:50AM +0100, Lubor Otta wrote:
> Tak jeste zkuste ten fén zastrčit do zásuvky obráceně, ten watmetr má
> jednocestný usměrňovač.
> Lubor

potvrzuji tento poznatek.

naměřeno:

Fén:

    naplno:      212V / 4.68A / 1005W / cos fi 1
    poloviční A: 212V / 3.40A / 520W / cos fi 0.73
    poloviční B: 212V / 0.71A / 103W / cos fi 0.68

Halogenový reflektor 500W

    normálně: 224V / 2.08A / 465W / cos fi 1
    dioda A:  224V / 1.78A / 284W / cos fi 0.7
    dioda B:  224V / 0.68A / 108W / cos fi 0.7

A/B - otočení vidlice/diody

S tím usměrněním ve watmetru mě to teda není úplně jasné - co je tam
jednocestně usměrněno, že to v jednom případě neukazuje 0.
Zdá se, že při vnodné polaritě se naměřený údaj činného výkonu blíží
skutečnosti dost přesně. V případě halogenu, bude více než poloviční
příkon odpovídat nelinearitě - studenější vlákno => menší odpor => tedy
vyšší příkon v jedné půlvně než při plné zátěži.

Za normálních okolností je odběr symetrický, ten fén je asi docela
zvěrstvo. Znovu jsem koukal do návodu a je tam skutečně psáno, že pro
dobrou přesnost měření je potřeba, aby harmonické zkreslení U a I bylo
pod 15%. Vzhledem k běžnosti usměrňovačů v elektronice a podle toho jak
tady všichni píšou, že se jim ty údaje zdají ok, bych skoro věřil, že
tam bude nějaká kompenzace na tenhle druh zátěže nebo s tím metoda
měření nějak počítá.

--
Zito