OT: Jak na BRUM ?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Sobota Listopad 10 12:14:30 CET 2007

Zdravím,

> Jenom takova poznamka - nepomohlo by ty zeme od cinchu spojit s PE ? Ale
> jestli neco shori tak ja za nic nemuzu...

Naopak. Připojení země té audiocesty v kterémkoliv bodě přímo k PE způsobí
takřka katastrofu.

> Jak je zapojeny ten zesilovac ? - nema nekde uvnitr spojenou PE a N ?
> Podle meho by PE mela byt spojena s kostrou a mozna se zemi tech audio
> vystupu a vstupu. Hlavne ne s N aby pres PE netekl napajeci proud 50Hz

Spojení PE a N je jen přes odrušovací kondenzátor - je to takový ten dvojitý,
jedna část vede na L a druhá na N, obě proti PE. Proto taky když PE odpojím,
běhá mi na kostře zesilovače měkkých 120V :-). Takže to budiž důkazem, že
ani nějakým nechtěným zkratem to tam propojeno není.

> Neni do cele te sestavy privod PE jeste z jinych bodu nez je ta spolecna
> prodluzka ? Jako treba antena spojena s hromosvodem nebo tak...

Kabel z kabelovky už je zaplaťBůh odpojen - zrušili jsme ji. Tím občas
tekly takové proudy, že způsobovaly vibraci a špinavé barvy na televizoru
používaném jako monitor multimediálního počítače, do něhož byl zapojen (vedl
asi 30 cm od obrazovky toho TV). Počítač je dále za pomoci UTP rozvodu
připojen k domácí síti, ale tam se PE nevede. Dále vede do počítače kabel od
pokojové anténky (10cm proutek) pro příjem DVB-T. Uzemněno to není. Nic
dalšího mne nenapadá.

Momentálně jsem dočasně nad brumem vyhrál :-). Vzal jsem telefonní trafa
(inu, profesionální deformace :-) ) a signál jimi oddělil. Brum dramaticky
poklesl, ale sama trafa začala chytat vlastní brum - nejsou v žádném stínění.
Nicméně, změnou orientace se dařilo najít polohu, kdy brum nebyl skoro žádný,
dokonce trafo kompenzovalo zbytek brumu z kabelu (když se tento odpojil,
brum se naopak objevil). Vzal jsem velké kusy molitanu , mezi ně vložil ta
trafa a celé to skřípl mezi zadní stěnu zesilovače a zeď :-). Pak jsem těmi
trafy v molitanu hýbal tak dlouho, až jsem dosáhl té "kompenzační" polohy.
Molitan ji nyní fixuje a trafa takto nastavená drží. Ač pro telefonní účely,
jsou trafa kvalitní, nepozoruji slyšitelný úbytek kvality signálu v žádné
části spektra. Samozřejmě se jedná o extrémně krátkodobé řešení, asi půjdu
do těch optooddělovačů, ikdyž se bojím, aby nepřidávaly moc šumu... Přeci
jen, 4 tranzistory a 2 fotodiody v cestě, to už musí být slyšet :-).

   S pozdravem Pavel Troller