Jak na BRUM ?

vaelektronik@vaelektronik.cz vaelektronik@vaelektronik.cz
Sobota Listopad 10 11:55:59 CET 2007

Máte už instalaci trojvodičovou (PE a N)? Pokud ne, máte všechno co používá
kolík napájené z jedné zásuvky? Pokud takhle vyloučíte úbytky na PE (PEN),
může tam být další smyčka. Máte k zesilovači připojené rádio? Má to rádio
uzeměnou anténu (např. STA)? Zkuste ji odpojit. Když to pomůže, oddělte
koaxiál kapacitou - živý vodič i stínění. Na stínění jsem dával několik 10 n
kondů rozložených po obvodu stínění aby se minimalizovala indukčnost.
Kondenzátory musí mít krátké vývody. Pokud máte na zesilovač připojené video
(TV), udělejte to samé s anténou na TV. Když vám zbydou jen ty smyčky a
nevnášíte si do nich proud z venku, zkuste měnit polohu šňůr až se toho tam
bude indukovat nejmíň. Indukuje se to ze síťových traf, pokud to nejsou
toroidy. Zkuste šňůry uspořádat tak, aby v okolí traf šly šňůry souiběžně
(smyčky měly minimální plochu). Taky mi pomohlo použít signálovou šňůru s
oddělovací indukčností. Vzal jsem stíněnou dvojlinku a namotal jí na
permaloyový toroid (z plechu, co se z něj dělají síťová trafa). Průměr
toroidu cca 5 cm, namotal jsem toho ce se vešlo. Pomohlo to docela dost.
Oddělovací linkové trafo sice pomůže, ale potřebujete linkový výstup s
impedancí max. 600 Ohm. Zvukovka by to měla zvládnout (když hraje i na
sluchátka), výstup z rádia, magnetofonu atd. se zatižitelností 10 KOhm ani
náhodou. Problém budete mít asi i s cestou z výstupu zesilovače na vstup
zvukovky. Oddělovací trafo vykucháte z každé elektronkové televize, která
měla nahrávací výstup. Jak je kvalitní, netuším. Profi trafa do mixážních
pultů mají (alespoň co jsem před 20 lety viděl) permaloyový stínisí obal. Je
blbé dát si tam trafo, které bude chytat mg pole ze síťového trafa :-))Se
symetrizací bych se nezabýval, stačí opravdu jen oddělit ty země. Výstup
trafa by se asi měl správně zatížit, aby rozptylová indukčnost s něčím někde
nerezonovala.
Anděl