Re: hledám práci

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Sobota Listopad 10 02:13:12 CET 2007

Puvodni zprava ze dne 10.11.2007 od Galloth:

> Nechci se nikoho dotknout, ale prijde mi jako nemoze, aby se
> takovato sire jejich zaberu neprojevila na hloubce znalosti.

Kde je ta hranice pozadovane hloubky znalosti? Kdo ji urcuje nebo
definuje? Da se to definovat takto od boku? Da se to vubec definovat?

Kdyz se zeptam konkretne... Pokud nekdo treba dela jazyky, kdo
stanovuje, kolik tech jazyku muze dotycny umet, aby to byl dobry
lingvista a mel pozadovanou hloubku znalosti? Dva jazyky? Tri jazyky?
Deset jazyku? Muze mimo ty jazyky umet jeste treba pocitat? Muze jeste
umet betonovat nebo pokladat koberce? Muze umet fotit? Nebo to uz ne?
Kdo tohle urcuje a na cem to zavisi?

Muze byt pracovnice na postovni prepazce vubec opravdu dobrou
postackou, kdyz umi zaroven take velmi dobre uklizet, ackoliv to neni
uklizecka? Muze byt dlazdic opravdu dobrym dlazdicem, kdyz umi zaroven
velmi dobre hrat na kytaru a ma vynikajici znalosti treba z biologie,
velmi rad cestuje, procesroval cely svet, ma dobre znalosti i treba v
teto oblasti?

Nebo kdyz se na to podivame z jine strany... Je vubec pro firmu
prinosem nejaky matematik, kdyz matematika firma potrebuje, ale holt
nesehnali toho nejlepsiho matematika na svete? Je pro firmu prinosem
reditel, ktery po vecerech hraje divadlo, jde mu to velmi dobre, nebo
si o vikendech sam stavi barak? Je prinosem pro firmu super-hyper
vedec s dvaceti tituly pred jmenem a deseti tituly za jmenem, ktery ve
svych padesati letech prave vylezl ze skoly? Je pro firmu prinosem
"hloubkovy" programator v Cecku, ktery dokaze napsat rutinu na co
nejmene radku, nad kazdym radkem dokaze hodiny a hodiny premyslet,
diskutovat tento problem s celym svetem, aby se nakonec v tech
stovkach radku, ktere za svou mnohaletou karieru ve firme vyplodi,
nikdo jiny vubec nevyznal, notabene aby to vubec slo jednoduse
odladit?

> ale kazde s tech odvetvy, ktere takovy Ferda dela je samostatna
> "veda" ktera ma sve zaludnosti a slozitosti a lide se ji casto uci
> cely zivot.

I cesky jazyk je samostatna veda. Nekdo se jim opravdu zabyva cely
zivot, je to jeho prace a treba nedela nic jineho na takove urovni.
Presto ale tvrdim, ze se lze naucit svuj rodny jazyk velmi dobre a
nezavisle na jinych cinnostech nebo "vedach".

> Takze si myslim, ze jejich prace nikdy nebude tak kvalitni, aby se
> vyrovnala odbornikum specializovanym na danou oblast. Ale na druhou
> stranu verim, ze ne ve vsech pracovnich pozicich je nutna opravdu
> hluboka znalost problemu.

Co je to hluboka znalost problemu? To je jako kdybys napsal, ze ne
vsude je potreba velky elektricky proud. Co je to velky elektricky
proud? 100 mA nebo 100 A nebo 100 kA? Jeste mene? Jeste vice? A co je
to tedy hluboka znalost problemu? Jak hluboka ta znalost musi byt, aby
se dalo rici, ze je hluboka?

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem