Ucinnost LED

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Středa Listopad 7 11:30:43 CET 2007

> Pro predstavu
>
> - bezna zarovka ma ucinnost 20lm/W
> - bezne zarivky 60-80lm/W, spickove moderni az 100lm/W
> - bezne signální LED 40-60lm/W, moderni osvetlovaci LED 80-100lm/W, dnesni
> spicka osvětlovacích LED dosahuje az 120lm/W

To je velmi zajimave, ale co ucinnost v % ?
Protoze ma stredoskolska fyzika mimo oblasti, ve kterych se pohybuji, zakrnela,
dival jsem se na par pojmu do wiki. Zaprve jsem zjistil, ze me znalosti
anglictiny kulhaji. Nasel jsem totiz 2 rozdilne pojmy, a to "efficacy" a
"efficiency". Zatimco ten druhy znam a prekladam jako "ucinnost", ten prvni
jsem videl prvne v zivote a prelozit ho neumim. Zna ho nekdo ?
Nu... Na te wiki dale pisou, ze "maximum possible efficacy is 683.002 lm/W".
To pry odpovida "100% of efficiency".
Pokud by tedy byla zavislost efficacy/efficiency linearni, znamenalo by to, ze
dnesni spickova LED ma ucinnost (efficiency) kolem 17 % ?

S pozdravem Pavel Troller