Od jakeho veku se da zacit s elektronikou ?

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Pondělí Květen 28 10:17:10 CEST 2007

Dobry den,

> Mel jsem jednu takovou jako decko, ale za chvili nebylo co objevovat. A dat
> za par odporu a kondiku dost penez... Byl jsem tehdy dost zklamany. Prijde
> mi to jako koupe jednouceloveho lega, ze ktereho postavite auto a nic
> jineho.

tak to ja bych se stavebnic zastal. Mi stedri rodice (+ babicka) mi
jich 1989-91 koupili hned nekolik a byly skvele. Prvni byla
Alfa-(2?), diky ni a stovce zapojeni s 7400, 7493 a 7447(? 7seg LED)
jsem si ve veku, kdy to cloveku jeste mysli, zazil praci s logickymi
obvody a musim rict, ze z toho ziju tak nejak dodnes. Casem clovek
pribere Karnaughovu mapu nebo zaklady automatu, ale takovy podvedomy
veci, jako de Morganuv zakon a dalsi, to si dite zazije jak nic.

Dalsi byly levnejsi typy Elektronik-*, opet typu papundekl + pruziny,
dneska je usmevne, ze v nich byly akorat 2 tranzistory, par odporu,
kondu + jeden zvlastni prvek, napr. sluchatko nebo fototranzistor.
Ale bylo to udelane tak pekne, i s tim malem maximum, co lze z 2
tranzistoru vyzdimat. A takova radost, kdyz jsem si delal z toho
fototranzistoru a baterky zavoru, nebo, a to byl nejvetsi mazec, kdyz
jsem nejak chaoticky propojil obe stavebnice a pak kdyz jsem daval
jiskry prstem o obrazovku TV Tesla Color, tak se ozyvalo kvikani ze
sluchatka. To jsem si tehdy pripadal jak na pocatku radiotelegrafu.

Takze... stavebnice bych nezavrhoval. Ovsem nutno podotknout, ze u me
schazela elektronicka predestinace ze strany rodicu, takze pokud
horlivy tatinek zbastli neco lepsiho, nez takovou stavebnici, pak
je to asi skvele.

MP