Leptanie FeCl3 vs. HCl+H2O2 (Was:co se deje s chloridem)

Peter Bosnak lajost@zoznam.sk
Úterý Květen 15 18:51:13 CEST 2007

>V HNO3 sirokych koncentraci ve vode se lepta spatne, destruuje vetsinu
>laku,
>takze nalezt empiricky optimalni podminky, je tezke. Presto se v praxi
>pouzivala, vzdy ale vysoce zredena vodou tj. asi 5 - 15 %. Zasadnim
>problemem je chlazeni smesi, leptaci roztok se nesmi v miste leptu
>zahrivat,
>jinak se uvolnuje oxid dusnaty, ktery se nerozpousti v roztoku na
>(nitroso)komplexy, nybrz postupne ve forme bublinek narusuje okraje
>laku a v
>pripade tenkych car dokonale podlepta caru. Kdo neveri, muze
> [...]

Áno,je to tak,ako píšete.Pracoval som s HNO3 už dávno a vtedy čiary 1mm
boli považované za veľmi tenké.A kyselina bola značne zriedená.Ale
chlorid bol úzky profil a leptadlo HCL + H2O2 nebolo bežne známe. Takže
kyselina dusičná bola vítaná pomoc.A vtedy bola v každej drogérii.