co se deje s chloridem

CNCnet.info hwnews@cncnet.info
Úterý Květen 15 00:05:14 CEST 2007

Protoze se mi zdalo, ze se zde dost mate a neni vysvetleni uplne koser
nasel jsem to co jiz zde jednou probiralo viz. dole:

Radek Vicek

Libor napsal(a):
> no casy uspechu v chemickych olympiadach diky nastupu pocitacu uz
> pominuly ;-)
> Musel bych pohledat, kazdopadne med za vaze na chlorid, cast chloridu
> zeleziteho se meni zpet na zeleznaty  , ktery je zeleny.
> Rovnez mednate soli jsou zelenomodre , pokud to zahrejete reakci se
> vzdusnym kyslikem probiha oxidace a vznika chlorid zelezity v pripadne
> vyssi teploty az oxid.
> Ale musel bych presne zjistit,  predpokladam ze to nebudou tak
> jednoduche reakce jako v pripade elektrolyzy vody ;-)
>
> LK
=======================================================================================
Ta rovnice leptani asi nebude uplne spravna. Podle clanku - kdyz dam do
pouzite smesi zelezny hrebik, potahne se mi medi, kdyz tam dam medeny,
potahne se mi zelezem. A kdyz ho tam necham dost dlouho, budou se mi
stridat vrstvy zeleza a medi?

Spis to bude neco jako:
Cu + 2FeCl3 -> CuCl2 + 2FeCl2
12FeCl2 + 3O2 -> 2Fe2O3 + 8FeCl3

Jasne. Autor se pustil na tenky led. Zadne zelezo se samozrejme medi za
techto podminek nevylucuje :)
Ony kaly, to je presne, jak popsal pan Hanzal. Ve smesi klesa kyselost a
zelezite ionty tvori postupne hydroxokomplexy, ktere se pomalu
rozkladaji na
hydratovany oxid zelezity. Ten vidite jako onen nevabny rezavy povlak nebo
srazeninu. Deju, ktere probihaju je paralelne vice.

Hezky den, Simon Cihelnik

> No dobre, jsi odbornik a beru to. Nicmene: zmeni se ten kal pridanim HCl
> zpet na Fe2O3 (ev. jeho hexahydrát)?

To ano, chlorid zelezity nepochybne vznikne v puvodnim mnozstvi. Leptaci
lazen se ovsem bude naredovat pridanou kyselinou chlorovodikovou a
zanaset chloridem mednatym.

Souhrnna rovnice celeho leptani bude:

2Cu + O2 + 4HCl -> 2CuCl2 + 2 H20

K tomu neni co dodat.
Vlastne jedine. Plne regenerace bys dosahnul, pokud bys rozpustil komplet
kaly oxidu zelezitych v HCl, nasledne vyloucil vsechnu med zeleznymi
predmety a nasledne zoxidoval roztok smesi chloridu zeleznateho a
zeleziteho
na zelezity. Stoji to za to usili?? Kazdou takovou regeneraci by navic
leptaci lazen ziskala na objemu ...

Hezky den, Simon Cihelnik

Cili pridat HCl?

Ano, v prvni fazi pridat HCl a popr. pomoci rozpousteni kalu zahrevem.

----------------------
Vlozit ocelovou vatu? A kam ta med pujde - zase do nejakeho kalu? Nebo
myslis, ze by se ty predmety pokryly vymenou za zelezo (nebo jak to
vlastne funguje)?

opet ano. Vylouci se pasta medi, kterou je treba dekantovat (= slit roztok
nad ni) nebo filtrovat. Zelezo nevyredukuje pouze med, ale castecne
zredukuje i chlorid zelezity na zeleznaty. Proto musi nasledovat jeste krok
c. 3:

Pridat peroxid vodiku?

ano, napriklad peroxid vodiku. Doporucuji vetrane prostory, neco chloru
reakce vygeneruje.