Ceny osciloskopu v USA a Evrope

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Čtvrtek Květen 10 22:06:19 CEST 2007

Puvodni zprava ze dne 10.5.2007 od Libor:

> Nezlobte se na me, ale chtit 2500 kc za pojistku a jeden tranzistor
> mi pripada premrstene, nehlede na to ze ta masinka mi stoji na stole
> pekne dlouho a slouzi na drobne opravy, cili slusne receno -
> nepodareny kus.

> Zvlaste kdyz jsem firmu zadal at mi stanovi cenu opravy a bylo mi to
> potvrzeno, a pak prekvapko, bez zadneho upozorneni prisel balik na
> dobirku ...

Me nepripada vubec premrstene chtit za pojistku a tranzistor 2500 Kc.
Pokud to je cena vcetne DPH, pak hned uz 400 Kc z toho bylo DPH pro
stat. Cena tedy byla 2100.

Nekdo musel zasilku prijmout, nekdo musel pristroj ze
zasilky vybalit, nekdo musel pristroj rozebrat, nekdo musel najit
zavadu, nekdo musel pojistku vymenit a tranzistor vypajet, pripajet
novy, nekdo musel zarizeni odzkouset, nekdo musel vypsat dodaci list,
nekdo musel vystavit danovy doklad, nekdo musel pristroj zabalit,
nekdo musel zasilku odnest na postu nebo zavolat svoz. Ten nekdo musel
dostat vyplatu, musely za nej byt zaplaceny dane, socialka, zdravotni
pojisteni. Tomu nekomu nekdo musel zajistit pracovni prostredky,
nakoupit technicke vybaveni, nekdo take musel objednat soucastky a
udrzovat nejakou jejich zasobu, nekdo musi objednavat cin, nekdo v te
firme musi cistit zachody, nekdo umyvat podlahu a nekdo lestit
pristroje, nekdo musi platit pronajem dilny a kancelare, pripadne
musel koupit barak a udrzovat ho. Nekdo musel zaplatit tomu cloveku
skoleni na servis, ale i treba prezkouseni z vyhlasky 50. Pak tam bude
asi nejaka sekretarka, ktera vystavuje ty danove doklady a objednava
ty soucastky, ta chce take penize, take se za ni plati dane, socialni
a zdravotni, i ona potrebuje zidli, stul, pocitac, maji take nejakou
mistnost na svacinu, treba nejakou satnu. Ten danovy doklad tam take
musi nekdo zauctovat, bud maji ucetni, ktera chce vyplatu, dane,
socialku, zdravotni, zidli, pocitac, lampicku, kalkulacku a hrnek na
kafe, a nebo za kazdy doklad plati ucetni firme, ktera jim zpracovava
dane. Ze zisku pak firma zaplati treba 50% na danich.

Ano, samozrejme, kdyz si to opravis na kolene a nebo to doneses
kamaradovi, co ti to opravi doma po veceri, pak to mas levnejsi,
protoze on ti to udela za cenu soucastek. Ale firma neni dobrocinny
ustav a tak proste vydelava penize, musi poplatit vsechny naklady,
kterych neni vubec malo, a musi jaksi take neco vydelat po zaplaceni
vsech nakladu vcetne dani.

Co je velmi neseriozni, to je opravdu to, ze nerekli cenu opravy
predem. Na to mas zakonem stanovene pravo a to s tebou souhlasim, ze
neni fer. Proti tomu ses mohl zakonnym zpusobem branit. Toto neni v
poradku. Cena 2500 Kc ale neni co diskutovat. Kdyby byla predem
ohlasena, neni problem.

Jinak, za diagnostiku zavady, pokud se nejedna o zbozi v zaruce, lze
uctovat samozrejme take nejakou cenu predem znamou a uvedenou v
ceniku.

> Stejne tak jsem dopadl s projektorem hitachi za 70 tisic, kdyz mu po
> 100 hokach provozu kiskl zdroj. oprava 7000Kc rovnez mi to poslali
> na dobirku iz kdyz jsem jim pred 3 mi lety udelal kseft zalohou za
> 70 tis. Ale je fakt ,z e mi dali vedet kolik to bude stat, ale
> sokovala me ta dobirka. Bohuzel zase po zaruce.

Na tohle se musis koukat uplne jinak. Ze firma posila zbozi na dobirku
a ne na fakturu, to neni o neserioznosti teto firmy, ale tech firem,
kteri neplati faktury, a neserioznosti statu, ktery nezaridil
vymahatelnost zakona. Ta firma se jednoduse brani tomu, aby si z ni
nekdo udelal dojnou kravu. Diky tomu jeste vubec existuje, jinak by uz
davno zkrachovala.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem