Kolejový obvod (bylo Re: Nehoda na trati...)

Saša Svobodová sasa.svobodova@centrum.cz
Úterý Květen 8 13:39:27 CEST 2007


Hezký den,

    závory jsou dvojího druhu: plně automatické nebo závislé na zařízení 
ve stanici. Ty závislé musejí počkat na obsluhu ve stanici a někdy to 
může trvat i delší dobu.

    Automatické závory pracují takhle:

    Před a za přejezdem jsou kolejové obvody, jmenují se přibližovací a 
vzdalovací. Po najetí vlaku do přibližovacího obvodu se spustí 
předzváněcí doba a potom se spustí závory. Vlak jede dále a obsazuje 
vzdalovací obvod. Závory jsou stále dole. Potom je již jen ve 
vzdalovacím obvodu ale závory jsou stále dole až do uvolnění obvodu. Aby 
se nemuselo dlouho čekat, dává se přesně na přejezd ještě další obvod. 
Jmenuje se anulační a funguje na jiném principu než všechny ostatní 
obvody. Do kolejí se pustí signál o kmitočtu několika kHz z generátoru a 
zároveň se vede zpět na detektor. Pokud se zkratují kolejnice, zatlumí 
se generátor a tím přitáhne relé (ano přitáhne, anulační obvod funguje 
přesně opačně než jiné obvody). Tím se ví že vlak projel přejezd a 
závory dostanou pokyn ke zvednutí. Zároveň se rozběhne tzv. anulační 
doba za kterou musí vlak opustit vzdalovací úsek. Pokud tak neučiní, 
znovu se spustí výstraha a závory půjdou po nějaké době opět dolů.


    Někdy se může tento anulační obvod porouchat a potom musí vlak 
opustit vzdalovací obvod aby se zvedly závory. Nebo když se dostane sůl 
do přejezdu (zima) tak to také zlobí tímto způsobem.   Je to nepříjemné, 
ale neohrožuje to bezpečnost dopravy. Proto je také ten anulační obvod 
udělaný opačně, je to úspornější. Při poruše vznikne jen nepříjemnost, 
ne nebezpečí. Celé to je ještě poněkud složitější, protože anulační 
obvod má dvě relé a je nutné dodržet sled ..., ale v principu to je takto.

Z Ústí nad Labem zdraví a hezký den přeje


					Saša K. Svobodová



*****************************************************************

          web: http://www.sasa.monty.cz

         mail: sasa (tečka) svobodova (zavináč) centrum.cz
 mobilni mail: svobodova (tečka) sasa (zavináč) vodafonemail.cz

          ICQ:  260 344 186

*****************************************************************



Minář Petr 'měřák' napsal(a):
> Zdravím,
>
> a nevíte někdo, jak se to rozpojuje? Jde o to, že se mi už několikrát u 
> nás stalo, že ten čas pro zvednutí závor je různý, někdy už po 10-20m 
> vzdálenosti vlaku od závor (směrem za) a jindy jsem čekal cca 3-5 minut 
> (vlak už dávno přejel)?
>   
>




Další informace o konferenci Hw-list