Kolejový obvod (bylo Re: Nehoda na trati...)
Saša Svobodová
sasa.svobodova@centrum.cz
Úterý Květen 8 09:30:53 CEST 2007
Hezký den,
ale ono to tak opravdu je. Pro střídavý zabezpečovací proud jsou
kolejnice od sebe odizolované. Pro stejnosměrný či střídavý trakční
proud jsou spojené a vedou společně proud zpět do měníren. Zabezpečovací
proud má buď 50, 75 nebo 275Hz podle toho jestli je to na trati, nebo ve
stanici a také podle toho, jestli je trakce střídavá nebo stejnosměrná
(případně nezávislá).
Funguje to takhle:
Na jedné straně úseku je napájecí transformátor a další části
výstroje (regulace, jištění ...) z tohoto trafa vede kabel ke kolejím a
těsně u nich je tzv. stykové trafo, které zajišťuje právě to oddělení
kolejnic od sebe ale zároveň jejich propojení. Také odděluje jednotlivé
úseky od sebe. Ze stykového trafa jde proud každou kolejnicí samostatně
a ne druhé straně úseku je to stejné trafo. Z něj vede kabel do
zařízení, kde je další trafo a indukční relé. Pokud je všechno v pořádku
a je volný úsek, tak je relé přitažené a zařízení ví, že je úsek volný.
Pokud se cokoli stane (přerušení kolejnic, přerušení kabelů, výpadek
napětí, změna fáze proudu, obsazení úseku vlakem, přetržené propojky
...) tak relé odpadává a celý úsek se tváří jako obsazený.
Čili pokud někdo ty kolejnice zkratuje, tak opravdu obsadí úsek a
například spustí závody nebo "schodí" návěstidlo. Nedoporučuji zkoušet,
může to být hodně drahá sranda pokud na to přijdou kdo to byl. To
propojení ale musí být docela dobré, protože ještě při vodivosti 1S/km
to nebude reagovat :-) (tedy nemělo by)
Z Ústí nad Labem zdraví a hezký den přeje
Saša K. Svobodová
*****************************************************************
web: http://www.sasa.monty.cz
mail: sasa (tečka) svobodova (zavináč) centrum.cz
mobilni mail: svobodova (tečka) sasa (zavináč) vodafonemail.cz
ICQ: 260 344 186
*****************************************************************
Jaroslav Kotlaba napsal(a):
> Mel jsem nejakou knizku pro mladez, tam se popisovalo jak funguje
> automatika na zeleznici - kdyz vjede vlak do nejakeho useku na trati
> tak podvozkem zkratuje kolejnice a tim se na navestidle za vlakem rozsviti cervena.
> Ale asi to nebude tak jednoduche, jinak by asi hasici vozili kus dratu
> se svorkami a pri zasahu na trati by nejdrive propojili kolejnice.
Další informace o konferenci Hw-list