Kolejový obvod (bylo Re: Nehoda na trati...)

Saša Svobodová sasa.svobodova@centrum.cz
Úterý Květen 8 09:30:53 CEST 2007


Hezký den,

    ale ono to tak opravdu je. Pro střídavý zabezpečovací proud jsou 
kolejnice od sebe odizolované. Pro stejnosměrný či střídavý trakční 
proud jsou spojené a vedou společně proud zpět do měníren. Zabezpečovací 
proud má buď 50, 75 nebo 275Hz podle toho jestli je to na trati, nebo ve 
stanici a také podle toho, jestli je trakce střídavá nebo stejnosměrná 
(případně nezávislá).

    Funguje to takhle:

    Na jedné straně úseku je napájecí transformátor a další části 
výstroje (regulace, jištění ...) z tohoto trafa vede kabel ke kolejím a 
těsně u nich je tzv. stykové trafo, které zajišťuje právě to oddělení 
kolejnic od sebe ale zároveň jejich propojení. Také odděluje jednotlivé 
úseky od sebe. Ze stykového trafa jde proud každou kolejnicí samostatně 
a ne druhé straně úseku je to stejné trafo. Z něj vede kabel do 
zařízení, kde je další trafo a indukční relé. Pokud je všechno v pořádku 
a je volný úsek, tak je relé přitažené a zařízení ví, že je úsek volný. 
Pokud se cokoli stane (přerušení kolejnic, přerušení kabelů, výpadek 
napětí, změna fáze proudu, obsazení úseku vlakem, přetržené propojky 
...) tak relé odpadává a celý úsek se tváří jako obsazený.

    Čili pokud někdo ty kolejnice zkratuje, tak opravdu obsadí úsek a 
například spustí závody nebo "schodí" návěstidlo. Nedoporučuji zkoušet, 
může to být hodně drahá sranda pokud na to přijdou kdo to byl. To 
propojení ale musí být docela dobré, protože ještě při vodivosti 1S/km 
to nebude reagovat :-) (tedy nemělo by)

Z Ústí nad Labem zdraví a hezký den přeje


					Saša K. Svobodová



*****************************************************************

          web: http://www.sasa.monty.cz

         mail: sasa (tečka) svobodova (zavináč) centrum.cz
 mobilni mail: svobodova (tečka) sasa (zavináč) vodafonemail.cz

          ICQ:  260 344 186

*****************************************************************



Jaroslav Kotlaba napsal(a):
> Mel jsem nejakou knizku pro mladez, tam se popisovalo jak funguje 
> automatika na zeleznici - kdyz vjede vlak do nejakeho useku na trati 
> tak podvozkem zkratuje kolejnice a tim se na navestidle za vlakem rozsviti cervena. 
> Ale asi to nebude tak jednoduche, jinak by asi hasici vozili  kus dratu 
> se svorkami a pri zasahu na trati by nejdrive propojili kolejnice.




Další informace o konferenci Hw-list