Bezdotykove mereni otepleni soucastek

Daniel VALUCH daniel.valuch@wanadoo.fr
Středa Květen 2 13:20:27 CEST 2007

nezmysel to samozrejme nie je a je to velmi dolezita cast vyvoja. Nie vzdy sa da tepelne spravanie vypocitat alebo predpovedat. V praci na velke veci a rychle merania pouzivame bezdotykovy teplomer s laserovym ukazovatkom. Da sa za par penazi kupit napriklad od Fluke. Meriame tym teploty vlnovodnych zatazi alebo elektroniek.
Na jemnejsie alebo detailnejsie veci pouzivame infrakameru. Zopar obrazkov som dal sem
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/temp/thermal/
Velmi uzitocna je napriklad pri odhalovani nefunkcnych alebo poskodenych cipov na komplexnych doskach. Vidite ze sa bud neohrievaju alebo velmi ohrievaju v porovnani s podobnymi suciastkami na doske.
Na obrazkoch 156 az 163 vidite dosku s Virtex 4 ako sa ohrieva po zapnuti. 165 je backplane s aktivnou distribudiou hodinovych frekvencii, potom nejake kable a dalsie dosky.
Na fotkach je pekne vidiet problem s emisivitou. Niektore suciastky (napr. FPGA, alebo tieniace krabicky) vyzerajmu studene, ale je to sposobene inou emisivitou.
Riesenie je pomerne jednoduche. Na miesta ktore chcete merat staci naniest hociaku farbu, alebo bezfarebny lak, pripadne nalepit kusok papierovej (alebo inej lepiacej pasky).
U vykonovych veci pouzivame pasiky s teplocitlivymi farbami. Mam pocit ze tieto su ireverzibilne a indikuju len maximalnu dosiahnutu teplotu (radovo "polovodicove teploty").
Pri bake-oute vakuovych koaxialnych prechodov sme pouzili teplocitlivu farbu. Na cely sledovany povrch sa namaluju bodky a po bakeoute je vidiet kde boli ake teploty (toto su radovo vysoke teploty 200-300°C)
V kazdom pripade bezkontaktne meranie teploty len doporucujem, je to velmi vykonny nastroj pri odhalovani problemov.
b.