Amiga - bylo udrzi se data v RAM po vypnuti PC?

Rollfree rollfree@volny.cz
Čtvrtek Březen 15 17:55:07 CET 2007

Omlouvam se, asi jsem to spatne napsal. Rozhodne jsem se nechtel Amigy
ani jejich uzivatelu a fandu dotknout, naopak je ocenuji  (zejmena lidi, kteri
nejsou jen prostymi uzivateli, ale dany system dokazi rozvijet  - viz Vas Skick).
Ja jsem podobne veci delal na jine platforme tez, a byla to krasna, poucna
a vubec super cinnost (jsem "Zilogar" a "CP/M-kar", takze nahrazeni puvodniho
BIOSu patchovanym a jeho odmapovani jinam pro moznost behu CP/M jsem
delal na spouste Sinclairu, Sordu a mracich ruznych homo-domo, taktez omezeni
trvani signalu RESET pro zachovani obsahu RAM disku - ale tady jsem mel
u kazdeho sektoru checksumu, asi lehka vrozena technicka paranoia).

Jen jsem chtel rict, ze rozumim tomu, ze tato vlastnost, ktera je pro amaterske
vyuziti prijemna a prinosna, muze byt potencionalne koncepcne smrtelna
pro nasazeni v business-class aplikacich.

Pekny den.
rollfree

****************************

Zdravím,
  nu, někdo to chápe jako koncepční chybu, druhý jako obrovskou výhodu.
  Těch vektorů nevyužívaly jen "kraviny" typu dem či virů, ale např. i
můj program Skick, který umožňoval nahradit ROM Amigy (tzv. Kickstart)
jeho jinou verzí, např. modernější nebo patchnutou, nahranou do RAM. A
pokud jste měl low-end Amigu bez HD, velmi se hodilo, že i po crashi
a studeném startu (zde nemyslím power-cycle, ale hardwarový RESET, který
pamětem neškodil, neboť refresh prováděl "chipset" Amigy - obvod Agnus -
i během něj), zůstal tento alternativní kickstart v paměti a nebylo nutno
zase čekat minutu, než se natahne z diskety. Jde o to, že low-end Amigy
používaly CPU bez MMU a tak nebylo možno využít žádných ochran ani jiných
vymožeností, proto byly crashe celého systému Amigy asi stejně časté jako
u ekvivalentně stavěných windows ('95, '97...). Sice se po resetu skočilo
do ROM, ale tam se zjistilol, že ColdStart je definován a skočilo se na
něj. Tím se aktivoval alternativní kickstart v RAM, který samozřejmě už
si ColdStart netestoval (to měl na starosti ten Skick, aby v něm to místo
patřičně patchnul) a tím se spustil jeho image a dále systém bootoval z
něj.
  Obdobných technik využíval i velmi oblíbený reset-proof ramdiskový
driver.
  Je třeba si uvědomit, že v té době bylo nutno dělat určité kompromisy,
které pomohly velkému počtu užívatelů, ikdyž ze systémovéúo hlediska
nebyly úplně košer.

   Zato se v Amize nevyskytovaly takové "bastly", jako světoznámé ošetření
signálu A20, které je z důvodů kompatibility dosud přítomno v každém
i nejnovějším PC :-))).

                           S pozdravem Pavel Troller