udrzi se data v RAM po vypnuti PC?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Čtvrtek Březen 15 06:55:56 CET 2007

> Udrží, a už tu na to byl thread, dokonce u statických dat dlouhodobě se
> vyskytujících v paměti je tam lze po zapnutí s jistou mírou chybovosti
> objevit.

Zdravím,
  zde musím souhlasit. Samozřejmě nelze sázet na to, že DRAM udrží svá data bez
proudu a bez refreshe, ale opravdu, některé kusy jsou toho po omezenou dobu
schopny.
  Počítače Amiga měly zvláštní OS - měl 3 vektory, zvané ColdStart, CoolStart
a WarmStart. Pří resetu se napřed udělal checksum hlavní systémové struktury
v RAM, tzv. ExecBase, a pokud tento checksum byl platný a alespoň jeden z
vektorů nenulový, tak se na něj během startu odskočilo.
  Mluvím o tom proto, že některé programy, nejčastěji různá dema a hry, tyto
vektory modifikovaly a pak nefungoval ani RESET - prostě se program znovu
spustil. Bylo nutno dělat power-cycle.
  A konečně k věci. Setkal jsem se s několika exempláři Amigy, kde ani krátký
(2 - 3 sekundy) dlouhý interval vypnutí napájení nestačil k tomu, aby se RAM
poškodila natolik, že by byl checksum ExecBase neplatný. Program už samozřejmě
byl poškozen natolik, že nedokázal běžet, ale system nebootoval a místo toho
byla patrná snaha spustit původní program (např. se vykreslila jeho úvodní
obrazovka, byly na ní už patrné grafické chyby atd.) a pak už program zpravidla
crashnul.
  Pro opravdové vyčištění paměti bylo nutno nechat napájení vypnuté na nějakých
30 sekund.
  Nejednalo se o žádné speciální úpravy, na desce nebyly obrovské koďany ani
jiné "zádržné" obvody.
  Jelikož na Amize také řádily viry, mohlo být možné, že u takového kusu virus
přežil i výpadek napájení v délce, obvykle používané pro "power-cycle".
  Systém PC je ale udělán úplně jinak a nadto zde nehovoříme o kratičkém
vypnutí, ale o dlouhodobém přežití viru v paměti vypnutého stroje, a to je
skutečně u RAM PC nemožné, stejně jako by tomu bylo i na té Amize.
        S pozdravem Pavel Troller