udrzi se data v RAM po vypnuti PC?

Jan Peterka peterka256@seznam.cz
Středa Březen 14 20:14:49 CET 2007

Tohle vse jsem mu tvrdil, navic podporeno uvahou,
ze kdyby tomu bylo jak tvrdi, nebylo by nutne znovu pracne
nacitat obsah RAM z disku pri startu PC.
Nicmene byl mi predstaven jako odbornik a byl o sve
pravde tak skalopevne presvedcen, ze jsem se s nim nechtel
bez argumentu "na papire" dohadovat.
Potreboval jsem jen antivirove signatury ktere jsem zapomel doma
a tento clovek mi je bez provedeni uvedene akce s RAM vubec nechtel poskytnout.

----- Original Message -----
From: "Pavel Troller" <patrol@sinus.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Wednesday, March 14, 2007 7:50 PM
Subject: Re: udrzi se data v RAM po vypnuti PC?

Je nutno rozlisovat RAM a RAM :-). Knoflikovy clanek napaji vyhradne tzv.
non-volatile RAM, ktera je maleho objemu a je spojena s obvody RTC (realneho
casu). Tez jsem slysel o virech, ktere jsou schopny prezivat v teto
RAM, ale nemam s nimi prakticke zkusenosti, nebot pracuji vyhradne s takovymi
operacnimi systemy, kde se (zatim :-) ) viry nevyskytuji.
  Hlavni pametove moduly pocitace (SIMM, DIMM, SDRAM, DRAM atd.) rozhodne
nemohou byt timto knoflikovym clankem napajeny - jejich spotreba je i
v klidovem stavu na pomery tohoto clanku velmi vysoka. Jde o tzv. dynamicke
RAM, ktere potrebuji tzv. refresh (obnovovani obsahu), jinak "zapomenou" -
jejich pametovou bunku tvori kapacita hradla MOSFE tranzistoru. Tento
kondenzator se s casem vybiji a je nutno alespon castecnym ctecim cyklem
jej cas od casu obnovit.
  Napr. notebooky znaji rezim STR (Suspend to RAM), kdy procesor je vyply
a hlavni RAM si "pamatuje" - zde vsak stale bezi minimalne tzv. autorefresh,
kdy pamet stale vskrytu "pracuje" a opakuje si obsah, aby ho "nezapomnela".
Proudova spotreba je kryta akumulatorem notebooku, nikoliv timto clankem
pro zalohovani CMOS RAM.

> Jevi se mi to jako pekna blbost, nicmene dotycny to tvrdil tak vehementne,
> a pokud jsem ho nepresvedcil ze jsem to opravdu udelal, odmital se mnou
> dal na toto tema komunikovat.

Co se da delat, lide jsou ruzne, a zvlast nektere :-))).

> Doma jsem hledal nejake datasheety k pametem pouzitym v techto modulech,
> abych mu to vyvratil, ale asi spatne...

Staci pomerit napajeci vedeni do techto modulu - pri vyplem PC jsou bez
napeti, ikdyz je knoflikovy clanek vlozen.

          S pozdravem Pavel Troller