Oktávy a ne-oktávy (Was: Zesilovac k PC ?)

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Úterý Březen 13 08:52:37 CET 2007

> A jen tak na okraj, kdyz uz jsme v te technicke konfere. Vite, ze se takove
> ladicky pouzivaly na nastaveni rychlosti dalnopisnych stroju ?
> Jindra Polivka

Ale ovšemže ano :-). Taková ladička měla proti sobě 2 plíšky s clonkami, které
se po rozechvění střídavě zakrývaly a odkrývaly. Přes to se hledělo na
stroboskopický pásek na odstředivém regulátoru motoru a otáčením regulačního
šroubu se nastavovalo zdánlivé zastavení pruhů na pásku. Bylo to to kromě
jiného cvičeno v předmětu "Spojovací systémy" na ČVUT ještě v 80. letech. Sám
jsem ten předmět prošel a později asistoval při cvičení. Cvičný dálnopis
dodnes máme v "muzeu" katedry, ale mám obavu, že ladičku bychom již nenašli
:-).
    S pozdravem Pavel Troller