Zesilovac k PC ?

Pavel Poucha papouch@papouch.com
Pondělí Březen 12 17:29:11 CET 2007

V podstatě je to tak, jak píšete. "Čistá B" pracuje bez klidového proudu
- přechodové zkreslení, které tak vzniká, je kompenzováno silnou a
rychlou zpětnou vazbou. To je ovšem problém udělat, proto se používá
nejčastěji AB, kdy teče klidový proud. Pokud tedy teče proud oběma
tranzistory, pracuje v tu chvíli zesilovač ve třídě A, při větších
amplitudách přejde do B.

Ono kolem přechodového zkreslení se všechno točí, proto konec ve třídě A
má (oproti kabelům z bezkyslíkaté mědi) opravdu cenu. Často je
přechodové zkreslení měřeno při maximálním výkonu, což vás ovšem ve
skutečnosti nezajímá. Takže údaj zkreslení 0.01% může znamenat jednotky
procent - když si vezmete 50W zesilovač, a doma v tichu posloucháte na
0.5W, možná i méně.

Jednoduchá zapojení v A mají zkreslení 3. harmonickou, ale to kupodivu
nevadí tak, jako zkreslení 2. harmonickou, které člověk vnímá jako
"chraptění".

S pozdravem
ing. Pavel Poucha
jednatel