Re: vhodná baterie na chatu

Vlada Andel vaelektronik@vaelektronik.cz
Středa Červen 20 09:28:08 CEST 2007

Ideální je NiCd baterka http://www.saft-ferak.cz. Je sice o dost dražší než
olovo, ale:
- nevadí jí dlouhodobé vybití - olovo zesulfatuje
- ve vybitém stavu jí nevadí mráz (elektrolyt s vybitím nemění hustotu na
rozdíl od olova)
- životnost NiCd baterek je 10-20 let - okovo možná 5-7 let.
Dost lidi používají vyřazené baterky z vagónů. Mají sice už 20 let za sebou
a jen cca 60% kapacity, ale dají se občas v depech sehnat zadarmo :-) a při
kapacitě 160 nebo 360 Ah vás nějaký úbytek kapacity a větší vnitřní odpor
asi trápit nebude.
Já nemám v panlákovém sklepě zavedenou elektriku, mám tam na svícení baterku
10x KPL24. Kupovali jsme jí ještě před rokem 89 a nějak zbyla :-)) 10 let
ležela ve skříni a už 10 let s ní svítím. Nabíjím jí až když se vybije
(některé články se až přepólují) cca 4x za rok. Vydrželo by tohle olovo ?
:-)))

Ferak udělal zásadní zlepšení i v údržbě a v ekologii. Největší průšvih byl
karbonizace elektrolytu, elektrolyt se tak po 3 letech vyměňoval. Starý
obsahoval rozptýlené kadmium. Teď se na hladinu dává článkový olej. Umožní
bublání při nabíjení, ale zabrání přístupu vzduchu k elektrolytu. Prý tam má
elektrolyt vydržet po celou dobu životnosti baterky.

Na rozdíl od olova je vhodné NiCd baterku jednou za čas vybít a pokud jí
budete dobíjet malým proudem ze soláru, tak po vybití nabít větším proudem.
To jen pokud by vám vadilo narůstání vnitřního odporu způsobené
rekrystalizací aktivní hmoty. Jinak k tomu soláru ani nemusíte dávat
regulaci, trvalý malý nabíjecí proud baterce nevadí.
Anděl