dotaz meteo

pyrin pyrin@volny.cz
Pátek Červen 15 10:20:07 CEST 2007

Já bych asi začal tím, že bych si dal sražkoměr na stůl, vzal plastovou
flašku a do ní dal přesně odměřené množství. Osobně jsem to odměřoval
odměrným válcem 100ml, ale přesnější asi bude nějaká digitální váha. Prostě
vezmu flašku a naleju do ní 1000g = 1000ml = 1l (litr) vody.
Do špuntu jsem udělal díry mavým vrtákem (průměr 0,8) a nechal jsem to kapat
do srážkoměru.
Počítal jsem impulsy, nic víc. Čas není podstatný. Měření jsem opakoval
několikrát. Tím jsem zjistil, kolik impulsů mi to dá na litr. A teď tedy
vím, že na litr mi to dá 200impulsů, to znamená 1000ml / 200imp =
5ml/impuls. To je první důležitá hodnota.

Potom vezmu těch 5ml a začnu přemejšlet jak jemně chci měřit. Já potřeboval
0,1mm, tak jsem vzal to že 5ml = 5cm^3. Z toho jsem si udělal kvádr, jehož
výška je 0,1mm a ostatní rozměry jsou asi jasný.
Objem 5000mm^3=0.1 * a * b , kde a,b jsou strany obdelníkové nebo čtvercové
plochy srážkoměru v mm.
Obdobně to platí pro kruhový zachytávač. Obsah kruhu je (PI*d^2)/4. Výška
válce je 0,1mm. To znamená, že průměr kruhu záchytný plochy pro 0,1mm je d=
SQRT((5000/0,1*4)/PI).

Počítat rychlost srážek jsem ještě neviděl, to jest tedy okamžitou rychlost,
jako že byste potřeboval vědět čas mezi dvěma impulsy.
Já osobně počítám kolik impulsů mi přijde třeba za 1 hodinu. Potom mohu říci
že počet impulsů * 0,1mm = úhrnu srážek v milimetrech za hodinu. Po tý
hodině si čítač impulsů někam uložím a původní snuluju a počítám znovu za
další hodinu. Bohužel toto jsou pomalý děje a nejde říci dopředu, zda
napršelo příští hodinu xx milimetrů, jde to pouze zpětně.
Když si načtu za 1 den 24 proměnných, tak sečtu jejich hodnoty a dostanu
úhrn srážek za 24hod. To za jak dlouho to načtu dokupy je věcí příslušného
požadavku a ne že se to musí dělat po 24hod nebo po týdnu... Zemědělce třeba
zajímá úhrn srážek za každý den a pak úhrn za kalendářní měsíc.

Ještě k tomu měření rychlosti srážek, tedy tomu, že byste měřil čas mezi
dvěma impulsy. K čemu by to bylo vhodné ? A hlavně co když nebude pršet x
dnů ? Co s tím výsledkem, když pak přijde najednou impuls ? Zase nebudete
vědět, za jak dlouho to napršelo ten první impuls, totéž se týká doby od
posledního imulsu.

A jestli jsem tu táral nesmysly, tak ať mne někdo opraví na správnou míru.
pyrin