OT:Hybridni posta - bylo Licence na open source ARJ

Rollfree rollfree@volny.cz
Úterý Červen 12 22:10:00 CEST 2007

Diky za poutavy popis produktu/reseni, o kterem jsem vubec
nemel tuseni, ze existuje.

Neni mi jasne, jak se to pouziva v dnesni "graficke" dobe.
Dneska vetsina firemnich materialu chodi bud na hlavickovem
papire, nebo (v pripade reklamnich materialu) je plna obrazku.
Dovedu si jeste predstavit, ze hlavickovy papir se da vytisknout
soucasne s obsahem. Ale to tak tisknete i obrazky ? Jak to
pak vychazi cenove ? To se jeste vyplati ?
Verim, ze to technicky jde. Ale otazkou je, jestli je to i ekonomicky
zajimave.

P.S. To, ze ARJ je binarka a nemusi se instalovat, to plati
u drtive vetsiny Linuxovych "malych" aplikaci. Vynalez typu
registry z Windows tam nastesti nepronikly.

P.S.2 Jasne, ze pro jednoho klienta si nebudete delat nasili
a predelavat serverou cast reseni. Nicmene by to predelani
bylo asi docela trivialni (zvolit dekompresni algoritmus podle
pripony), navic ta dekomprese je asi jenom velmi zanedbatelny
zlomek zpracovani dat - jiste bude trvat o nekolik radu mene,
nez nasledny tisk atd.
Ale jestou jednou zduraznuji, ze kvuli jednomu zakaznikovi
je urcite blbost to rozvrtat.

***********************************

Ano je to tak. Trochu to osvetlim a rozvedu proc nelze nahlizet jen
cernobile a ultimativne. Koho to zajima vic tak zkuste hledat heslo
Hybridni posta (jen se nedejte zmast autorstvim SW - ruzne firmy si na
tom delaji jmeno po celem svete - majitelem SW je CP a autory jsem od
roku 1998 ja a kolega a od lonskeho roku jsme pribrali dalsiho clena do
tymu, protoze uz jsme nestihali - daval jsem sem tenkrat nabidku na
zamestnani). Pres tento system se distribuuje pocitam tak 70% objemu
veskere firemni korespondence mirici od ruznych firem k vam domu.

Momentalne mame neco pres 1700 klientu od statni spravy pres nadnarodni
korporace, banky az po naprosto minimalisticke zakazniky s par prenosy
za rok. Z celeho objemu techto zakazniku jsou jen jeden (navic
spratelena firma, proto se licence na arj zatim neresila), ktery
stabilne prenasi data z linuxu (jeden prenos denne), a druhy, ktery by
mel zajem ted nove. Z toho je zhruba videt jaky je zajem o linux na
strane klientu. I presto se snazime vyhovet a nabidnout reseni.

Prenosy jsou reseny bud formou weboveho rozhrani - tam mame jako
doporuceni maximalni prenos 50MB - je to ale spis otazka
kvality/rychlosti linky. A pak bezobsluznym rozhranim kde se bezne
posilaji objemy radove az 1GB komprimovanych dat. Cely system je
automatizovany a umi data distribuovat z centralniho serveru az na
stredisko, ktere jej vytiskne, zaobalkuje a preda postovni preprave.
Veskere operace se zakazkou jsou on-line videt na webu takze vidite
presne po minutach a kusech kolik je rozpracovano jak data porizuji
pracovnici u linek. Na to cele navazuje samozrejme skladova a fakturacni
cast, ktera samozrejme jede take on-line.

Z toho je videt snad videt, ze to neni nejake hrani si s tim co by mohlo
chodit a nemuselo (za nepreneseni dat jsou palky v radech milionu - neni
prostor pro hrani si). Vcetne dosti poctivych testu optimalizace celeho
kodu a hlavne SW ktere se ucastni na prenosu tak, aby nedochazelo k
neplatnym prenosum a neovlivnovali se. Jakmile k tomu totiz dojde
nastava domino efekt, protoze se zacne sbihat stale vice zakazek kvuli
opakovani prenosu. Pri tech testech co jsme provadeli bylo celkem
zajimave co vsechno dokazi delat ruzne programy pri extremnich objemech
dat a co se deje s pameti. Mluvim ted o serverove casti, ktera bezi na
Win (tohle je axiom :-)). Pokud tedy musim dostat data od klienta musim
je nejprve spolehlive rozbalovat  na serveru - treba co zacne provadet
bzip knihovna v ramci PHP s vytizenim CPU a pameti (pokud si dobre
pamatuji). I kdyby se nasla nejaka slusna knihovna tak to znamena drzet
dve serverove casti kvuli ruznym kompresnim SW coz je silne neprakticke
- staci ze se ted musi udrzovat uz dve klientske casti.
Proto pouziti jinych komprimacnich SW bylo problematicke a nastesti je
klika, ze se chova slusne i verze ARJ na linuxu.

Dalsi nemene dulezita vec je to, ze nekteri zakaznici (hlavne ti velci
co lidem spravuji penize) jsou dosti arogantni a vyzaduji reseni nejlepe
tak, abychom jim to nejlepe dovezli a oni nemuseli nejradeji ani vylezt
z kanclu. K tomu pristupuje i ruzne bezpecnostni politiky, kdy si
odmitaji cokoliv instalovat na svuj pocitac, ale pozaduji aby se od nich
prenaselo. :-)) Drive zminene ARJ je binarka, ktera se nikam neinstaluje
takze muze byt soucasti baliku, ktery jen nekam rozbalite a pouzijete.

Tak jsem udelal trochu reklamy CP at se porad jen nerika, ze je to
strasne - alespon Postservis si myslim funguje. :-)

Radek Vicek

P.S. Slovenska posta si cely system (tedy tu vnitrni cast bez weboveho
rozhrani) koupila tusim v roce 2002 a myslim, ze cely system za tezke
prachy naprosto pohrbila. Zrejme potreboval nekdo pustit SP zilou. :-)))