solarni elektrarna

gatilo gatilo@centrum.cz
Čtvrtek Červen 7 00:00:56 CEST 2007

 6.6.2007, 23:31:55
Dobry vecer

Polozil jste sice spravny dotaz, ale na spatnem foru. Spravne se
nusite ptat nekde u pravniku, nebot soucastnhy stav je dan predevsim
platnou legislativou, a az v druhe rade stavem techniky.

Nejsem pravnik, proto prosim omluvte pripadne nepresnosti v tom co
dale napisi.

V souc. dobe se veci v CR maji zhruba nasledovne:
Dle energetickeho zakona jsou distribucni spolecnosti (CEZ,EON)!POVINY!
odkoupit veskerou el.en. vyprodukovanou z OZE za podminek (rozumej
cenu) stanovenou "energetickym cenovym uradem". Aktualni vykupni cena
ze slunecniku je cca 15 x vyssi, nez cena z klasickych zdroju (uhli,
jadro).
Takovy stav je prirozene dlouhodobe neudrzitelny, je tedy otazkou, za
jakych podminek bude zmenen.
Ve hre jsou IMHO predevsim mezistatni "smlouvy o ochrane investic",
ktere rikaji ze pokud stat zmeni zakonne podminky (napr energeticky
zakon) v dobe trvani investice, je stat povinem investorovy uhradit
ztratu (=nerealizovany zisk), kterou investor takovou zmenou zakona utrpel.
Netusim zda je nejake podobne pravidlo i pro tuzemske investory (ze by
stat uzavrel smlouvu o ochrane investic sam se sebou ??? ).
Rovnez netusim zda se ochrana investic vztahuje i na cenu stanovenou
energetickym regulacnim uradem ci pouze na zakony prijate parlamentem.

Nicmene vykupni cena stanovena en.reg. uradem je pro navratnost
investice do slunecniku rozhodujici, je tedy dulezite jake jsou tyto
podminky, predevsim v pohledu do budoucna, a to jak uz jsem napsal je
otazkou predevsim pravni, cemuz vuuuuuuuubec nerozumim.

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo@centrum.cz