Snimky v radiovem spektru - princip radioteleskopu

balu@home daniel.valuch@orange.fr
Sobota Červenec 28 20:38:40 CEST 2007

spytal som sa kolegu ktory k nam prisiel z juzneho observatoria v Chile.
Vravel ze sa snimky robi "klasickym" sposobom, t.j. jednopixelovy
detektor a smeruje sa antena, ale ze niektore teleskopy vedia robit aj
viacpixelove snimanie.
Hlavny rozdiel je v antene. Vzhladom na to ze hlavne vo vyssich pasmach
je nemozne vyrobit dostatocne presne anteny z jedneho kusu pouzivaju sa
fazovane polia z viacerych mensich anten. Napriklad paraboly pre mm
pasmo koncia nekde pri priemeroch ~15m koli mechanickym toleranciam.
U jednoduchej paraboly je potom len jeden detektor a antena sa cela
smeruje. U poli sa da scanovat fazovanim viacerych anten alebo previest
cele pole na viacpixelovy detektor.
Este spominal zaujimave veci, napriklad ze expozicia jednej snimky trva
dni, mesiace a dokonca ze aj rok. Vzhladom na to ze sa vsetko hybe musi
sa priebezne robit korekcia na otacanie zeme, na obeh zeme okolo slnka a
u dlho trvajucich expozicii dokonca aj na pohyb slnka vzhladom na
centrum galaxie.
Velmi dolezite su tiez retazce zosilnovacov. Okrem expozicie snimku sa
neustale meria aj zisk zosilnovacov bezne s presnostou na tisiciny dB.
Toto sa potom musi pouzit na korekciu nameranych dat aby mali vsetky
"pixely" rovnaku citlivost. Zevraj sa to robi dokonca tak ze sa prepina
antena a kalibracny signal s nejakou frekvenciou okolo 1kHz a meria.
Dalej spominal ze su velmi dolezite korekcie na difrakciu atmosfery. Ked
sa antena pozera cez tenku vrstvu atmosfery (rovno hore) a cez hrubsiu
vrstvu (extremny pripad vodorovne) tak atmosfera ohyba vlny a tym
skresluje polohu sledovaneho objektu.
Na kalibraciu sa pouzivaju aj satelity ktore vysielaju definovane signaly.
Bola z toho nakoniec celkom zaujimava debata :-)
b.