kaskada z CMOS 4094

Lukas Grepl L.Grepl@sh.cvut.cz
Pátek Červenec 27 01:22:11 CEST 2007

> Tak si prave hraju s CMOS 4094 ktere mam jako budic 7segmentovek a
> prirozene je zapojuji do kaskady 2 az n stupnu.
> 4094 ma, jak jiste vsichni vedi 2 seriove vystupy, Qs na pinu 9 a Q*s
> na pinu 10. Chytre knihy rikaji ze Qs je pro rychle a Q*s pro pomale
> zapojeni.
> No a problem je v tom, ze nemam moc predstavu co v praxi znamena rychle, a
> co pomale zapojeni.
> Jak zapojujete <sub> vy ?

Funkce seriovych vystupu je celkem dobre patrna na timing diagramu v
datasheetu (napr.
http://www.nxp.com/acrobat_download/datasheets/74HC_HCT4094_CNV_2.pdf
Fig.6 na str.5). Ve chvili, kdy bude dalsi obvod v kaskade vzorkovat
svuj vstup (pri nabezne hrane CP), se prave (presneji o propagation
delay pozdeji) meni stav na QS1 (QS), zatimco na QS2 (QS*) se zmeni az
pri nasledujici sestupne hrane CP.

Tedy kdyz budu clockovat hodne rychle (f -> fmax), je lepsi vyuzit QS1,
protoze bude k dispozici jedna cela perioda na ustaleni urovne. Naopak
pokud je clock pomalejsi a mohlo by se v danem zapojeni stat, ze se pred
privedenim k dalsimu obvodu v kaskade z jakehokoliv duvodu nabezna hrana
zpozdi (treba vede pres nejake dalsi hradlo nebo tak neco), je lepsi
vyuzit QS2. Na nem je ustalena uroven ("jenom") pul periody pred
nabeznou hranou CP, ale take jeste pul periody po te nabezne hrane,
takze nasledujici obvod bezpecne navzorkuje spravnou uroven.

V praxi, pokud mate ciste jeden obvod za druhym vedle sebe na plosnaku
by melo byt vicemene jedno ktery vystup pouzijete (koukal jsem se do
jedineho zapojeni kde mam 4094 a tam je zapojen QS1 a fCP je tak nekde
kolem 1MHz). Obecne musite vzdy dodrzet setup a hold time (D to CP) v
danem zapojeni a za danych podminek, podle toho vam vyjde ze muzete
pouzit kterykoliv nebo jen jeden ze seriovych vystupu.

Lukas Grepl