Piatok: LHC Sector 7-8 powered up

balu@home daniel.valuch@orange.fr
Úterý Červenec 24 00:07:57 CEST 2007

Ide o javy suvisiace s relativitou. Zakladny model stale plati, t.j.
magneticke pole zakrivuje drahu nabitej castice ktora sa v nom pohybuje.
Polomer obehu v konstantnom magnetickom poli potom logicky urcuje
rychlost akou sa castica pohybuje a jej hmotnost (Lorentzov zakon).
Cim ma castica vyssiu energiu (tym aj hybnost a rychlost) tym je polomer
zakrivenia vyssi a teda aj cas potrebny na jeden obeh dlhsi.
S rastucou rychlostou sa ale zacina uplatnovat teoria relativity a
pohybujuci sa objekt nabera hmotnost. Rychlost sa potom limitne blizi k
rychlosti svetla a hmotnost sa limitne blizi k nekonecnu.
V urychlovaci to sposobuje zaujimavy jav. Ako sa postupne urychluje a
castice ziskavaju vyssiu energiu zvysuje sa ich rychlost a obiehaju
stale rychlejsie. Polomer obehu sa v konstantnom magnetickom poli
zvacsuje. Postupne sa zacina uplatnovat relativita a zacne sa zvysovat
hmotnost a rast rychlosti sa naopak zacne spomalovat.
V urcitom momente sa tieto dva javy vyrovnaju a dalsim dodavanim energie
sa zacian vyrazne zvysovat hmotnost (teoreticky az k nekonecnu) a
rychlost saturuje ku c. Castice sa pohybuju znova po trajektorii s
vacsim polomerom, ale ich kruhova rychlost sa paradoxne znizi, lebo
zvysovanie rychlosti uz nestiha pokryvat predlzovanie trajektorie.
Konkretne cisla ako priklad: elektron je uz skoro relativisticky pri
energiach v rade desiatok MeV. Elektrony v LEPe pri 100Gev mali hmotnost
  ca. 100 000 krat vyssiu ako kludovu a pohybovali sa rychlostou 0.999
999 999 95*c.
Protony pri 450Gev maju ca. 480 krat vyssiu hmotnost ako v klude a
rychlost 0.999 997 829*c. Pri 7Tev maju ca. 7400 krat vyssiu hmotnost a
pohybuju sa 0.999 999 991*c.
Aby obiehali po kruhovej drahe s priemerom 8.594km +/-5mm treba
magneticke pole ca. 0.54T pri 450Gev a 8.33T pri 7TeV. Frekvencia VF
napatia, ktore ich kazdu otacku "kopne" a teda doda urcitu energiu sa
pocas celeho cyklu zmeni len o ca. 864Hz na zakladnej frekvencii 400.8MHz.
b.