Self test - algoritmy

Jan Waclawek wek@evona.sk
Úterý Červenec 17 10:08:33 CEST 2007

Mno da sa toho zrejme urobit viac, ale mozno by bolo dobre si na
zaciatok povedat este zo dve-tri veci.

Prva je, na aky popud sa selftest ma robit - ci automaticky pri zapnuti,
alebo na nejaky popud od obsluhy (napr. pri ozivovani ci v terene pri
servise pri podozreni na poskodeny HW). Da sa to samozrejme kombinovat
(aj-aj), ba nieco sa priamo tak nuka, napr. v uvedenom zozname, pri
zapnuti sa urobi rychly ledaboly test (napr. ten lampentest (pardon,
zaciernenie celeho LCDcka :-) ) a napr. ten pomaly test SRAM ako aj
loopback test UART (ktory si takcitak vyzaduje zasah obsluhy) sa robi
len na popud obsluhy. Uplne pervezne, ale nie uplne neracionalne, je
robit ten test priebezne (napr. prave ta SRAM to sa da, ked jednocip
prave nema co robit moze sa - opatrne, samozrejme - hrat so SRAMkou).

Druha vec je, za akym ucelom sa ma selftest robit. To sice znie divne -
predsa kvoli zisteniu poruchy hardwaru - ale to nemusi byt jedina
pricina. Niekde su na selftest priciny takpovediac
legislativno-normativne, tam je niekedy predpisany aj rozsah; ale moze
to byt aj urcity pud sebazachovy, napr. sa moze kontrolovat ci niekto
nezmenil nejaku sucast zariadenia, co by mohlo mat napr. vplyv na zaruku
  ci bezpecnost (sem mozu spadat aj niektore protikopirovacie opatrenia).

Tretia vec je samotny priebeh testovania. Vedecky pristup by bol,
vysetrit vsetky mozne mody zlyhania s urcenim ich pravdepodobnosti, z
toho nam vyjde co vsetko sa da predpokladat ze funguje tekmer isto, a na
druhej strane to urci aj algoritmus testu. Bohuzial, ak nie je k
dispozicii rozpocet NASA a zarucena spolupraca troch poprednych vyrobcov
suciastok, taketo nieco sa do dokonalosti doviest neda... Napriklad
interne sa jednocipy u vyrobcov testuju, vychadza to vsak z intimnej
znalosti jeho criev - napr. vyrobca a len vyrobca vie, medzi ktorymi
signalmi moze nastat skrat a medzi ktorymi nie, a tiez zvacsa len on
vie, ako sa dane signaly daju nastavit a vycitat.

Ale da sa v tomto duchu aspon zacat - napokon to tu uz bolo naznacene, v
sucasnosti sa da predpokladat skor porucha na plosaku a poskodenie
perifernej suciastky, nez nespolahlivost pamate ci procesora.

Triapolta poznamka je, ze v pripade ze v prvej veci sa rozhodne pre test
na popud obsluhy, da sa alternativne urobit aj interaktivny test.

No a posledna vec je, co so zariadenim, na ktorom test neprebehol dobre,
resp. ako to dat vediet obsluhe. To je uz samozrejme od kusu ku kusu ine.

Ja viem ze som nakoniec houby pomohol, ale aspon sme si pokecali, nie? :-)

wek

PS. Viete ze jedna z pricin resp. popudov preco som tu pred casom zobral
8042-ky bolo prave zistit ako takyto test vyzera u profesionalov? Viete
ze v niektorych firmwaroch skutocne robia checksumu internej ROMky a
test internej RAMky? Samozrejme nedokazem odhadnut hodnotu takychto
testov bez znalosti typickych chyb jednocipov tej ery, ale zrejme to tam
nie je bez priciny...