Ochuzený uran

martin vorel hwnews.martin.vorel@arms.cz
Pondělí Červenec 9 21:43:00 CEST 2007

WIKI pravi:

Jako odpad po obohacování uranu
<http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Obohacov%C3%A1n%C3%AD_uranu&action=edit>
zbude tzv. ochuzený uran
<http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Ochuzen%C3%BD_uran&action=edit>
– ochuzený proto, že byl zbaven podstatné části izotopu
<http://cs.wikipedia.org/wiki/Izotop> ^235 U) využitelného jako palivo
pro jaderné reaktory. V angličtině se často označuje zkratkou /DU
(depleted uranium)/ nebo řidčeji /tuballoy/.

Uran je pro svou vysokou hustotu využíván všude tam, kde je žádoucí
vysoká hmotnost (vyvážení, nutnost dosáhout vysoké kinetické energie při
malém objemu).

Ve starším, ale ještě používaném Boeingu B747
<http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=B747&action=edit> je používán
jako vyrovnávací závaží na zádi. Uvádí se, že bylo vyrobeno kolem 600
exemplářů tohoto modelu obsahujícího ochuzený uran, přičemž jednotlivé
exempláře obsahují 400 – 600 kg ochuzeného uranu (jiný pramen uvádí
dokonce 400 – 1 500 kg). Podobným způsoben je využíván rovněž v
amerických vrtulnících <http://cs.wikipedia.org/wiki/Vrtuln%C3%ADk>
McDonnell Douglas <http://cs.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas> DC 10
<http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=DC_10&action=edit>. Jako
zátěž je využíván rovněž v plachetnicích, rotorech gyroskopů
<http://cs.wikipedia.org/wiki/Gyroskop>, ropných vrtných soupravách,
údajně dokonce i ve vozech Formule 1
<http://cs.wikipedia.org/wiki/Formule_1>. V některých amerických tancích
(např. M1 Abrams <http://cs.wikipedia.org/wiki/M1_Abrams>) je používán
jako součást pancíře. Ochuzený uran může být použit rovněž jako stínění
před radioaktivitou <http://cs.wikipedia.org/wiki/Radioaktivita>.

takze bych se zeptal u jachtaru a u Boingu

urna se zrovna o toto urcite zajimat nebude