OT: Svet se zene do zahuby, Windows Vista jsou jen dalsim krokemna ceste ?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Úterý Leden 23 13:00:55 CET 2007

> Stejne tak I ja
> V podstate tyhle novosti omezujou pouze legalni vlastniky

Zdravím,
  kdyz uz jsme u toho, tak i ja tu vyjadrim svuj nazor. Omlouvam se, ze je to
delsi a pokud nechcete, rovnou mazte.
  Kazdy ma urcitou potrebu svobody, ktera muze byt velmi rozmanita. Nekdo chce
svobodne kourit travu, dalsi mit homosexualni manzelstvi, nekdo zajede na
CzechTek a jiny zase chce volne stahovat medialni tituly a prehravat si je.
To je naprosto v poradku a ja proti zadne z vyse uvedenych skupin nemam
sebemensich vyhrad :-). A moje potreba svobody se projevuje zejmena prave v
oblasti vypocetni techniky, a to tim, ze si preji delat se svym pocitacem vse,
co chci a ne jen to, co mi dovoli dodavatel jeho OS nebo nedej Boze dokonce
vyrobce hardware.
  Zacinal jsem na ZX spectru. Uvodnich par bajtu ROM (F3 AF 11 FF FF C3 CB 11)
si pamatuji dodnes v binarnim i symbolickem tvaru. S kamaradem jsme vytvorili
radu rozsireni, publikovali jsme i v tisku, jezdili jsme na ruzne "osvetove"
akce, na nasem "spectru" bezela CP/M, melo emulaci TRS80, SHARP MZ8xx a dokonce
i SAPI 80 :-). Vsimli si nas i v Didaktiku a vysledkem bylo, ze v tehdy
prodavane disketove jednotce (tusim se to jmenovalo D-40 nebo D-80) bezel muj
operacni system a hardware pochazel z navrhove dilny meho kamarada. Ja i on
jsme po jistou dobu byli na jejich vyplatni pasce.
  Sinclair byl, da-li se to tak rici, "otevreny hardware i software" - schema
bylo soucasti manualu a ROM disassembly se bezne knizne prodavalo. S ochranou
dusevnich prav lorda Sinclaira si kupodivu nikdo starosti nedelal. Proto jsem
ho bez nadsazky znal do posledniho odporu na sbernici a adresy dulezitych
podprogramu v ROM znam zpameti dodnes.
  Pozdeji jsem poznal Amigu. Byla to laska na prvni pohled. 32bitu, 4kanalovy
zvuk, copper, blitter... Kdo tim prosel, vi, o cem mluvim. Schema opet bylo
soucasti manualu (zlate casy!!!) a vyvijet ruzne doplnky a rozsireni bylo
radosti. Nasi bibli byl RKM (ROM Kernel Manual) a znali jsme kazdy offset do
kazde knihovny. Tehdy mi vadilo omezeni, ze jsem mel jen low-end model a tedy
jsem nemel MMU, proto jsem nemohl loadovat "developerske" verze ROM do RAM
a zkouset je. Toz jsem si vyvinul vlastni nastroje - relokator ROM vcetne
vlastniho algoritmu na nalezeni relokaci a kompresi relokacnich tabulek -
a zpristupnil tak developerske verze Kickstartu i uzivatelum A500 a podobnych.
Nadto jsem si mohl sam do Kickstartu ladovat moduly, ktere jsem uznal za
vhodne, a jine zase vyhazovat. Jmenovalo se to Skick, bylo to na Aminetu
a jeste asi pred rokem jsem dostal e-mail s otazkou, zda to jeste
podporuji :-).
  Pak bohuzel sla Amiga zvolna do stinu a nakonec prakticky zemrela. Ale co
ted ? V te dobe byly PC pod DOSem a objevily se win3.1, coz vuci tomu, co
umela Amiga, byla naprosta parodie - nahrada Rolls Royce kolobezkou. Takovy
"downgrade" pro nas proste nebyl mozny. Jedina volitelna moznost, abychom
zustali alespon do jiste miry - softwarove - na podobne urovni, byl operacni
system Unixoveho typu. Nejakou dobu jsem to flikoval na komercnich Unixech
(SCO, ESIX...), tam stale bylo k dispozici SDK a system byl pomerne otevreny,
ikdyz bez zdrojovych textu, a jakmile Linux dosahl stavu, ze zacal byt
pouzitelny pro beznou potrebu, presel jsem na nej - nejen ja, ale spousta
mych kamaradu, kteri meli podobny vyvoj.
  Nekteri v tom vydrzeli dodnes, jini postupne "vymekli" a dnes pracuji pod
windows. Ale ja proste nemohu couvnout z pozice, kdy kdyz uz nemohu znat
uplne detailne funkci kazdeho cipu v pocitaci, alespon si je sam stavim
(z dostupnych komponent), sam instaluji (mam i vlastni distribuci Linuxu)
a sam pouzivam :-). Kdyz mi neco nejde, mohu nadavat jen sam sobe a taky si
to sam opravit. Nu a to mi prave vyhovuje.
  Chapu, ze lide jako ja jsou v mensine. Ale nemelo by jim byt odpirano pravo
postavit si pocitac dle vlastniho uvazeni (vcetne volby kvalitnich komponent)
a tyto komponenty pouzivat zpusobem, jakym sami uznaji za vhodne. Az se
budou delat CPU, ktere pokud do prvniho milionu clocku nedostanou do nejakeho
registru kilovy klic, tak se zahaltuji (to jsem taky nekde cetl, ze by to melo
takto skoncit), pokud si videokarta nebo zvukovka budou odpojovat vystupy dle
vlastniho uvazeni, pokud je nekdo nenakrmi nejakou sifrou, nezlobte se, ale
to citim jako prime omezeni sve osobni svobody. Muzete mne povazovat za
"fanatickeho linuxaka, ktery slepe pomlouva windows, aniz vi, o cem plka",
je to zase vase svoboda :-). Ale proto jsem tady mlatil hodinu do keyboardu,
abych svuj postoj zkusil objasnit tem, kteri byli ochotni docist az sem :-).
  Nu, zatim jsem zadne windows nikde instalovane nemel a visty nebudou
vyjimkou :-). Pokud mi ale nekdo sebere i moznost provozovat na dobrem
hardware svobodny software proste proto, ze si to preje nejaky potentat v
Hollywoodu a M$ mu leze do zadni casti tela a dela vse, co si tento diktuje,
tak asi mi fakt nezbyde nez jit past ovecky :-).
                        S pozdravem Pavel Troller