Ochrana UTP před bleskem

jan.kuba jan.kuba@seznam.cz
Pondělí Leden 22 17:41:45 CET 2007

Petr Simek napsal(a):

>Ale ale. Co je to podle Vas dostatecne mala indukcnost ? Spocitejte si
>v nejakem kalkulatoru kolik ma tak indukcnost metr dratu - pohybuje se
>to okolo 1uH. Coz znamena ze po prilozeni napeti 50kV tam potece 50kA
>nejdriv za sekundu.

Prepocitejte si to, ta sekunda je opravdu  moc  hodne!!

>Pri odporu dratu 100Ohm potrebuje pro 50kA napeti 5MV -
>jakpak ho tam asi chcete dat, kdyz izolace toho dratu vydrzi par kV ?
>Pak se prorazi a potece to jinudy.

A kudy jinudy, dejme tomu , ze je to kabel ulozeny v zemi (písek)  s
platovym plastem. Jak to muze tect jinudy, kdyz ten drat bude mit jasne
nejmensi odpor nez okoli?

>Impedance smycky musi byt mala (zadne tenke draty) zdroj dost tvrdy a doba
>dost dlouha. Pak mozna.. Tedy zadna 'indukce'.

>Nabidnu Vam jine vysvetleni - vypadek proudu obvykle zpusobuje nejake
>pretizeni, kratke pretizeni vznika i pri jeho zapinani. Pri pretizeni
>muze dojit k posuvu potencialu/nulaku v ruznych catech mesta. Vzhledem
>k tomu ze ty vstupni ochrany modemu jsou nejake transily spojene se zemi

Ne nejsou spojene se zemi, ten modem je od zeme galvanicky oddeleny :-)
Nakonec u telefonu jste nekdy videl prizemnovaci drat? ( Ano ale slouzi
u pobockovych ustreden k prepojovani hovoru a opravdu se prez tlacitko
prizemnuje b drat linky....)
 Takze je tu jen jedine vysvetleni, ktere jsem uvadel. Ostatne oscanuji
clanek z Telekomunikaci - nekdy minuly rok. p. Skala  se tam hodne
podrobne timto problemem zajima, ja jsem vicemene papouskoval jeho
zkusenosti.

>pak tudy pri prekroceni toho napeti transilu tece vyrovnavaci proud.
>Trva to delsi dobu, zadne kratke jehly, dost casu na prepaleni odporu.

>VF ruseni muze byt zpusobeno indukci, ale taky nemusi. Indukce ja takova
>telefonacka mantra - za vsechno muze, vsechno se ji vysvetli. To ze je
>kabel navlhly a ma zemni svody neni dulezite - indukce je univerzalni
>vysvetleni.

To ruseni bylo od pantografu te lokomotivy - to troleji a kolejemi tece
nejaky proud a pri jizde se ten pantograf soupe o drat a vznikaj
kratkodoba preruseni, indukujici se do toho DK   , kdyz byla lokomotiva
pryc zadne ruseni se nekonalo.

>Firma nam predala po vystavbe tel. kabel mezi objekty - delka asi 500m.
>Cast paru vrcela priserne cast jen trochu - zaver - projektant to spatne
>naprojektoval, nekde to vede v soubehu se silovinou , muze za to indukce
>a hotovo. Po revizi rozvadecu jsme zjistili ze jeden sloupek je uvnitr
>ponekud mokry, delali to kdyz prselo a zrejme ho postavili 'do louze'.
>Po jeho vysuseni 'indukce' zmizela.

Jasne naprosto standardni vec.... , pokud jeden z a,b dratu symetrickeho
vedeni prizemnite ( ona vlhkost a nemusi byt na konci ale i v prubehu
kabelu) , chova se to presne jak popisujete.  Proto Vam to vrcelo.
Stacilo zmerit izolacni stav a symetrii  paru. Zjisti se tak i pripadne
prohozy a rozparovani....
Uz jen to, ze ve stejnem profilu kabelu  nejake pary vrcely vic a nejake
min jasne ukazovalo na problem onoho kabelu a ne problem se soubehem a
indukci...
Jak jsem psal, bezne proudy tekouci v silovych kabelech nemohou  v
soubehu  ovlivnit hlukove vlastnosti krouceneho paru.