Re: stlačený kyslík

J. Polivka jpolivka@mbox.vol.cz
Sobota Leden 20 22:36:06 CET 2007

Dekuji zatim vsem za reakce. Mam s tim nejake osobni zkusenosti a proto mne
to zajima.
Hlavne mne zajima zda, kdyz se dotycny dostane do stresove situace, kdy mu
busi srdicko a on zacne rychle dychat, tak jestli ho tyto pristroje pred
hyperventilaci nejak chrani, nebo to musi zvladnout sam.
Pokud je to trenovany profik, tak by to mel zvladnout, ale jsou situace, kdy
i profik napr. uvnitr WTC, (omlouvam se za ten priklad, ale kdysi jsem na
jedne te vezi stal a dovedu si mnohe predstavit), proste situaci nezvladne.
Ale mimo hasicu bych to videl jeste spise mozne u potapecu. Hasic si ma
moznost, ze kdyz masku strhne, tak treba i prezije. Potapec ji moc nema.
Jindra Polivka

To me docela prekvapuje.

U hasicu (zde teoretizuji, hasic nejsem, i kdyz je to muj odveky sen)
pro to podle me neni duvod vubec. Prepokladam, ze hasici a zachranari
duchaji bezny vzduch, tedy beznych 21% kysliku pri beznem tlaku.
Takze jejich organizmus pracuje za stejnych podminek, jako kdyby
pracovali bez pristroje.

U potapecu pro to zase asi "neni cas". Tam je ve spojitosti s kyslikem
potencialni problem spis kyslikova otrava, tj. vystaveni organizmu vyssimu
parcialnimu tlaku kysliku nez 1.6 bar (napr. pri ponoru se vzduchem do
hloubek vetsich nez 66m), ale ta hranice samozrejme neni ostra a je
zavisla i od trenovanosti a kondice potapece.

Je treba si uvedomit, ze potapec ma sebou za beznych okolnosti nejake
2-3 m3 dychaci smesi (bezny vzdych, pripadne pro male hloubky smes
s vyssim obsahem kysliku, pro specialni situace - rychla dekomprese -
pripadne dokonce cisty kyslik, pro velke hloubky smes vzduchu a napr. He).
No a z te trochy vzduchu si proste asi problem s hyperventilaci nestihne
pripravit - pokud dycha jako lokomotiva, tak ten vzduch vyjede za chvili
a pak se uplne obycejne utopi. Navic s hloubkou spotreba vzduchu
linearne stoupa, napr. v hloube 40m je spotreba petinasobna, takze casu
neni nazbyt.

rollfree

Muze a je to dokonce (spolu s dalsimi okolnostmi) jedna z pricin
fatalnich nehod u potapecu, i kdyz spis ta vzacnejsi.

Ales Prochaska