Navinutí cívky

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Sobota Leden 13 19:52:58 CET 2007

> Já bych si typnu, že se na její vývody přivede velmi krátký impuls velmi
> vysokého napětí. A buď to napětí v místě přepálení přeskočí na druhý konec a
> obloukem se to svaří a nebo se to nepodaří.
> pyrin

Přesně tak.
  Samozřejmě se dá použít jen na cívky nevodivé, které nejsou zjevně spálené
nebo jinak poškozené.
  Jelikož tuto cívku i plné síťové napětí nechávalo zcela chladnou, přistoupil
jsem k pokusu o oživení připojením kondenzátoru 1 uF/5kV, který jsem začal
nabíjet z VN zdroje (z vyřazeného xeroxu, mající právě těch 5 kV). Při určitém
napětí (neměřil jsem, nemám takový VN voltmetr) došlo skutečně ke průrazu, ale
bohužel nebyl trvalý, po odpojení "mučidla" cívka opět nevedla.
  Nutno říci, že obdobnou "opravou" již jsem oživil vinutí motoru k magnetofonu
řady B4, a primár blíže neurčeného trafa. V obou případech patrně šlo o korozi
v místě připojení vlastního drátu vinutí na pomocný vodič (lanko), kterým bylo
vinutí (vnitřní konec) vyvedeno ven. Tato cívka však byla přerušena bez
zjevného důvodu na mnoha místech - chtěl jsem ji odmotat a pak zase namotat,
ale po asi čtvrtém přerušení drátu jsem toho už nechal. Zřejmě byla pří výrobě
příliš utažená a tak tenký drát to nevydržel.
           S pozdravem Pavel Troller