Mrtvá televize

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pondělí Leden 8 22:08:26 CET 2007

> Dobrý den,
>  Tak jsem tam strčil to BU a naběhnul zvuk, obrazovka byla celá bílá a
>  v desce u obrazovky neco lupalo. Zkoušel jsem snizit kontrast
>  potenciometrem na VN trafu, ale bud byla obrazovka uplně bílá, nebo
>  uplně černá - nic mezi tim. Rikal jsem si, že to bude mit asi neco
>  spolecneho s tim lupanim po zapnutí a zkusil to omezit :-(   vyndáním
>  desky od obrazovky, potom odpojenim signálů od te desky až ten
>  poslední kabel byla i zem.... bohužel jsem tam nechal VN kabel a mezi
>  okrajem obrazovky (takový železný pás kolem) a repráky přeskočila
> [...]
Nu...
  Řekl bych, že mrtvého nevzdudíte :-(. Tím výbojem se nesporně naindukovalo
do všech drátů delších než pár mm stovky V.. Sice jen na řádově mikrosekundy,
ale na průraz CMOS to stačí...
  Existuje poměrně vzácný jev dočasné poruchy CMOS či podobného obvodu injekcí
nosičů někam do struktury polovodiče, kde působí podobně jako "floating gate"
třeba v EPROM a blokují správnou funkci. To se může stát právě statickým
výbojem. Vzpomínám, že jednou kdosi zajiskřil naprázdno paralyzérem
v blízkosti (tak do 10 cm) odkrytovaného mobilu. Do mobilu jiskra nepřeskočila,
ale on stejně okamžitě zemřel a taky naprosto odolával jakémukoliv pokusu
o boot. Tlačítko, nabíječka, vyndání/zastamdání baterky - nic. Byl odepsán
jako neopravitelný. Asi po měsíci jsme ho zkusili bootnout a on naběhl, jako
by se nechumelilo.
  Zkuste to nechat pár hodin/dní bez proudu a eventuelně tomu CPU zkratujte
dočasně všechny vývody (např. na ně napíchněte alobal z čokolády nebo něco
podobného), ať ev. náboj se může lépe odvést.
       Zdraví Pavel Troller