Napětí na vstupu vypnutého PIC (PIC bez napájení)

Jiri Bezstarosti jiri@bezstarosti.cz
Čtvrtek Únor 15 14:55:05 CET 2007

Tyto stavy se daji resit napriklad tak, ze vyvod PIC je pripojen k
pull-up odporu k jeho napajeni a smerem z pinu PIC vyvedete diodu.

Kdyz se pak privede za tu diodu vysoka uroven, dioda nepropusti proud k
vyvodu PIC. Kdyz se privede nizka uroven a PIC je napajen, stahne se
uroven na pinu do te nizke urovne. Je dobre pouzit schottky diodu (treba
BAT48), v nizke urovni je totiz na vyvodu PIC napeti o ubytek napeti na
te diode vyssi. Dalsi moznosti je misto diody pouzit tranzistor, kde
stahujete pin PIC jeho kolektorem pres emitor k zemi a signal privadite
pres odpor na bazi, coz ma vyhodu v tom, ze se nizka uroven stahuje vice
k zemi nez pres diodu, ale nevyhodu v tom, ze se signal invertuje, coz
ovsem u PIC nebude problem a soft to resi. Tyto moznosti jsou zaroven
resenim, jak privadet treba 5V urovne do 3V napajene logiky, ktera tech
5V nesnese a nechce se Vam trapit ochranne diody na vstupech atp.

Pouzivam v nekterych pripadech zapojeni s tranzistorem s pridanim odporu
a diody od zeme k bazi. Tohle zapojeni pak snese i privedeni zaporneho
napeti a tak muze konvertovat RS232 urovne na urovne CMOS, kde se prave
ta uvedena inverze napetovych urovni bezva hodi.

Odpor prave popsany vedle diody muze byt i od signalu k zemi, pak signal
pres odpor a na bazi tranzistoru a dioda ze zeme na bazi tranzistoru.
Tohle zapojeni ma pak tu vyhodu, ze kdyz date smerem k bazi tranzistoru
vetsi odpor, definuje Vam ten prvni odpor od signalu k zemi vstupni
odpor pro privedeny signal a zaroven nevznika na bazi tranzistoru delic.
Zalezi ale na tom, co se od toho chce.

--
Jiri Bezstarosti