Re: Zpomalení světla

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Čtvrtek Únor 15 13:53:21 CET 2007

Ono je to v principu jednoduché:

Rychlost světla v materiálu závisí na součinu relativní permitivity
a permeability. V materiálech, které mají tento součin menší než 1,
je rychlost světla vyšší, než ve vakuu.

Jenže to má ještě jeden háček:

Musíme rozlišovat fázovou a grupovou rychlost. Fázová rychlost
ovlivňuje vztah mezi vlnovou délkou a kmitočtem (na ní bude tedy záviset
např. kmitočet rezonátoru vyplněného daným dielektrikem).
Grupová rychlost určuje, jak rychle je možné přenášet informace.
Tato rychlost ovšem zásadně odmítá překračovat c.

Před několika lety bylo údajně dosaženo 300násobného urychlení
světla. Jednalo se ovšem samozřejmě o rychlost fázovou.

PH