Jaka je pouzitelnost linuxu?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Úterý Únor 13 13:38:09 CET 2007

> PS: Jeste me pres noc napadlo, spousta lidi si stezuje na linux jak je
> neprehledny v porovnani s Windows, jak jim to nejde nainstalovat, ale
> treba ja kdyz jsem prisel k PC (tenkrate to byl dos) Tak jsem to mel
> nainstalovane a vsechno predpripravene s obchodu. Prvni zkusenosti s
> Win95 jsem mel take na PC, ktere nekdo predinstalovat a kompletne
> nastavil. Neni pak nefer porovnavat Linux, ktery si jako naprosty
> zacatecnik nainstalujete s Windowsem, ktery mnoho let pouzivate na
> jehoz chyby jste zvykly a jeste navic na PC ktere jste kupoval s tim,
> [...]
Zdravim,
  nabizim jen "pohled z druhe strany":
  Jako clovek, ktery nikdy nepracoval pod windows ani je neinstaloval
ci jakkoliv neovladal jsem ve slepe vire, ze by to snad melo jit, pred
par lety vyhovel prani naprosteho pocitacoveho laika, ktery potreboval
pridat do pocitace USB a jelikoz mel w98, chtel po mne upgrade na nejakou
tu verzi, co uz podporuje USB.
  Mohu rici, ze po cca 6 hodinach jsem to vzdal. Nepodarilo se mi nainstalovat
to z oficialniho CD. Uz si nepamatuji presne problem, ale vzdy se to na necem
vykacelo, jednou detekce hardware, podruhe format disku (ktery do te doby
chodil naprosto v pohode), pak zase video neslo jinak nez 640x480 a dotycny
nemel ovladac pro svoji kartu, pak to pri jednom rebootu (ktery to chtelo samo
udelat) zase uplne spadlo.. Nechapu. Mam za sebou stovky instalaci SCO,
Solarisu, Linuxu, OpenBSD, Esixu a kdovi ceho jeste, ale takoveto problemy
jsem proste nedokazal prekonat. Pripadal jsem si jako bezruky - zatimco
u vyse uvedenych jsem mohl instalaci ridit a rikat, co se ma delat, nyni to
chtelo delat veci SAMO a mne nezbyvalo nez klikat na Yes/OK. Ale kdyz se to
pak zase samo rozbilo, byl jsem zcela bezradny, nebot jsem tomu nemel jak
pomoci a ono si to samo proste s tim obskurnim pocitacem neporadilo.
  Zaverem:
  Souhlasim s tim, ze *IXovy OS potrebuje, i pres soudoby boom grafickych
instalatoru a vubec prostredi, pro instalaci alespon urcitou znalost vypocetni
techniky, hardware sveho pocitace, znalost toho OS a vuli se neco malo naucit.
Dulezita je formulace "pro instalaci", mozna jeste pro udrzbu. Jakmile uz tam
jednou je, uzivat jej muze plnohodnotne zcela kdokoli - overeno na vlastni
zene, detech (vc. 7leteho kluciny) i par kamaradech, kterym jsem vymenil
windows za Linux, spravuji jim ho a oni jsou ted velmi spokojenymi uzivateli,
neznaji pojem virus ani firewall, nemusi reinstalovat co 3 mesice a maji
system naprosto stabilni. A aniz za nej dali byt jen korunu, maji vse
zcela legalne.
              S pozdravem Pavel Troller