Jaka je pouzitelnost linuxu?

Vlada Andel vaelektronik@vaelektronik.cz
Neděle Únor 11 11:07:25 CET 2007

Jen bych se zeptal. Mam tady druhy disk, zatim jeste nenaformatovany. Muze
Linux chodit na NTFS? Abych ve Windows precet aspon data kdyby bylo nejhur.
Takze jaky je postup? Pod Windows naformatuju, ztahnu a vypalim bootovaci
linuxove CD, disk s Windows odpojim a budu instalovat Linux? Linux taky
obsahoval Dosemu. Je to i v soucasnych systemech, nebo se s tim uz nikdo
nezabyva?Rozebehnu v tom dosovskou Formiku? Tim bych vyresil potrebu dvou
pocitacu protoze pod XP tyhle dosovske veci uz nespustim.
Andel

----- Original Message -----
From: "Pavel Troller" <patrol@sinus.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Sunday, February 11, 2007 5:41 AM
Subject: Re: Jaka je pouzitelnost linuxu?

> Na to to nechci. Mam stary dosovsky Ke*l a dosovskou Formicu, udržuju si
> na
> tohle starý počítač a jsem spokojený především se stabilitou toho dosu.
> Procesor na 33 MHz nejen že nemá větrák, ale snad ani chladič a je vlažný.
> tomu odpružený disk, regulace u větráku ve zdroji (točí se jen když je
> vedro) - zkrátka úplmě tichý počítač. Taková technika se mi líbí, když
> procesor dělá jen to co musí, tak se od něj skoro nic nechce. Když jsme si
> koupili nový Ke*l (dělá s ním kolega), tam už problémy jsou. Když se vypne
> [...]
Zdravím,
  uvedu jen programy pro Linux vhodné pro jednotlivé druhy činností zde
zmiňovaných:
  1) Fotky: gimp, krita (součást KDE), xv, mnoho gallery-managerů
  2) Zvuk: Audacity (převedl jsem pomocí něj své staré pásky a desky do mp3,
má skvělé filtry, umí spousty efektů atd.,), sox (command-line, ale převede
z jakéhokoliv myslitelného formátu do jakéhokoliv jiného, filtruje, efekty)
  3) Video: Kino, Cinelerra, v nejhorším VirtualDub pod wine, je-li na něj
někdo zvyklý
  4) Nero -> k3b, vynikající burner, plně intuitivní a dle mého názoru zcela
vyspělý, přesto stále ve vývoji
  5) Přehrávání hudby: amarok - bezkonkurenční player, zobrazuje automaticky
kontextové údaje skladby, cover alba, text písně, navíc pomocí služby
Last.fm
i navrhuje obdobné skladby, dále xmms (obdoba winampu), řada dalších MM
přehrávačů (mplayer apod.)
  6) Přehrávání videa: kaffeine (používá xine, zvládá jakýkoliv běžný formát
včetně .3gp z foťáků, přehrává DVD včetně menu, volby jazyka, titulků atd.),
přehrává DVB-T,DVB-S, dále mplayer, xine, totem a další - opravdu je z čeho
vybírat
  7) Analogová TV: kdetv, tvtime, xawtv... Jádro zvládá většinu TV karet pro
analogovou i DVB televizi, ale přeci jen ne úplně všechny (kde výrobce
neuvede specifikaci, těžko se píše svobodný driver).
  8) Open Office -> Open Office, tam by přechod opravdu neměl činit problém
:-)
  9) Web, internet: Firefox-2.0, konqueror, mozilla, seamonkey... Jediné, co
je nutno oželet, je podpora proprietárních technologií M$, jako je ActiveX,
VB scripting atd. Java, Javascript, flash chodí (už je na Linuxu i Flash
9.0).
 10) E-mail: kmail, thunderbird, evolution - opět je z čeho vybírat, některé
z nich umí i spolupracovat s Exchange...
  Řeknu to takto: Pracuji v technické oblasti telekomunikací ve firmě, kde
převážná většina mého okolí používá výhradně windows. Já používám výhradně
Linux a přežiju, dokonce někdy jsem hero (mohl bys mi vytisknout ten
dokument,
chcípl nám printserver a ty umíš do tý tiskárny přes lpd přímo :-))) ...)

              S pozdravem Pavel Troller