trochu OT: indukce z armovacich dratuRe: detekciakablu podomietkou

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Neděle Prosinec 30 01:46:54 CET 2007

Prepac, ale nerozumies mi.

To, ze na papieri mozes strelit protonom ci neutronom do jadra je pekna vec, ale viem si predstavit, ze su okolnosti, kedy to jednoducho nejde, a neda sa uz hovorit len o nestabilite. Napriklad, keby to bolo take jednoduche, tak vezmem nieco tazke, cojaviem trebars s protonovym cislom 104, a bum proton, aha mam prvok 105, bum dalsi, aha mam prvok 106, atd. a na papieri nemam problem sa takto prestrielat na myticky "ostrov stability". Mno, a ono to akosi takto nefunguje, su s tym akesi drobne problemiky.

Takisto to, ze mozes menit hmotu na energiu a naopak, to je tiez viacmenej taky bonmot, z ktoreho chyba mnozstvo "ale". Vezmi napriklad ten moj pristroj na vyrobu vody - pcham do neho energiu (elektricku) a vypadava hmota (voda); ale nestaci do neho naliat vodu aby sa zacal tocit elektromer naopak. Hoci z E=mc^2 to s oblubou kdejaky pisalik odvodi.

Alebo, povedane prikladom z praxe, na papieri nie je problem postavit fuznu elektraren. To sa vezme nejaky tokamak, natlaci sa tam vhodny plyn, pripoja sa prislusne elektrarne, urobi sa BUM a odvtedy je to uz sebestacne, staci do toho liat morsku vodu v ktorej je predsa deuteria ci tricia dost (resp. je dost tej morskej vody).

Proste toto su vsetko novinarske kecy. Nech mi pan profesor laskavo prepaci.

Takze otazka znie, ci uz niekedy niekto spravil z olova ci ineho neuslachtileho kovu zlato ci iny uslachtily kov (tusim sa alchymistom rata okrem zlata iba striebro), resp. ci sa nad tym niekedy niekto seriozne zamyslal (samozrejme mi nejde o ekonomicke vyuzitie ani nic podobne).

wek