Uz zase nabijecka baterek.

HW CNCnet.info hwnews@cncnet.info
Úterý Prosinec 25 10:30:48 CET 2007

Dušan Doležal napsal(a):
> To je jednoduche, vy se na to divate jako modelar, v pripade packu je to
> samozrejme nesmysl protoze to tezko budete rozpojovat a navic v packu
> jsou myslim ty clanky vybrane tak aby mely pokud mozno stejnou kapacitu,
> prave z nasledujiciho duvodu.

No ja jsem tyhle reakce cekal. Clanky by mely mit stejnou kapacitu v
kazde sade (proto se podivuji nad michanim clanku v ramci ruznych
zarizeni). Pokud tomu tak neni dojde k podvybiti/prepolovani bez ohledu
jakou nabjeckou je nabijite a jak. Jinak sice modelarim, ale stale se na
vec divam z pohledu beznych baterii pro spotrebni elektroniku. I
modelari totiz pouzivaji tyhle clanky pro napajeni RC.

> [...]
> nejvybitejsi. Date je nabit vsechny naraz a co se stane? Ten
> nejvybitejsi nemusi byt v okamziku vypnuti nabijecky jeste uplne nabity,
> ale ty ostatni uz jo, proto nabijecka vyhodnoti pokles napeti a vypne.
> Date baterky do zarizeni a co se stane? Ten nejslabsi clanek je
> nejslabsi a jeste navic neni uplne nabity, takze pri vypnuti zarizeni
> bude jeste vybitejsi nez predtim. A takhle to jde porad dokola az v
> krajnim pripade muze dochazet az k prepolovani clanku a tim ho odepisete
> uplne. A pokud nemate meric kapacity tak vyhodite vsechny clanky,

No a jsme u toho. Pokud budete pouzivat SADY, ktere zformujete na
pocatku pouzivani (zde byste mel poznat vadny clanek a vyradit jej), a
budete je pouzivat opravdu jako sadu, tedy klidne v ruznych zarizenich,
ale vzdy spolu neni duvod aby se clanky rozhazely. Drobne rozdily
zpusobene treba jinou pracovni teplotou (jeden clanek je treba zarizenim
vic ohrivan nez ostatni) eliminuje prave to dlouhe nabijeni 1/10C, ktere
ty clanky automaticky na konci srovna. Tedy zadne nabijeni na DP, ale
nabijeni 1/10C na cas. Tam totiz dojde k tomu, ze nabite clanky zacnou
energii vytapet ve forme tepla a ty co na tom byly hur se dobiji. Navic
pomale nabijeni prispiva k mensimu samovybijeni.

> Dalsi duvod muze byt tehdy, kdyz mam treba dve ruzna zarizeni, v kazde
> rekneme 2 clanky, a chci je nabit naraz. Ale tohle v praxi asi neni tak
> casta situace. Co je ale castejsi ze mate treba dve sady stejnych
> baterek (treba fotak - tam je to typicka situace), pak musite mit ty
> clanky treba oznacene aby se vam nepomichaly, jinak je pak nemate jak
> nabit (jedine je vsechny nejdriv vybit).

Takhle presne provozuji NiXX baterie. Mam volne (nesletovane) sady ted
uz jen 4clanku a 2clanku. Ktere maji na sobe cislo sady. Tim vim, ktere
k sobe patri - za tu dobu co je mam kazdym clankem ze sady proteklo
naprosto stejne mnozstvi energie, vsechny zazily stejne podminky. Kdyz
clanky nabiju rozdily v napeti se pohybuji do 0.01V. Pouzival jsem je ve
fotaku cca 6 let bez ztraty kyticky a ted co mam v digitalu Lion tak uz
jen v blesku. Ostatne vetsinu veci pomalu prevadim na lion - je to
mnohem komfortnejsi technologie.
Napriklad do modelarske Tx jsem misto 8xAA osadil baterii 3S2P clanku
1000mA (tedy celkova kapacita 2Ah). Nabijeni ukoncuji na 12V s ohledem
na zarizeni urcene pro 8 NiMH a vypnuti resi sam Tx nastavenim alarmu.
Vyhoda je takova, ze kdyz jdu litat nemusim dobijet - clanky se
nevybijeji a navic podle napeti poznam kolik zbyva.

Radek Vicek