Uz zase nabijecka baterek.

HW CNCnet.info hwnews@cncnet.info
Úterý Prosinec 25 10:10:05 CET 2007

oja napsal(a):

> Duvod, proc se nabiji clanky v sade kazdy zvlast je pomerne prosty.
> At uz je to jakakoliv technologie NiMH, LiION, LiPol, tak kazdy clanek
> ma nejakou dolni a horni mez. Po jejim prekroceni dochazi vice ci mene k
> nevratnym zmenam.

To je velmi obecne receno, treba NiCd baterie mohou byt vybite na 0V a
dokonce tak skladovany. Nicmene nikdo nhovoril o tom, ze se tyto hranice
budou prekracovat.

> No a kdyz je mam v sade, tak se mi casem rozhodi a pri nabijeni nebo
> vybijeni u nekterych clanku muze dochazet k prekroceni tech mezi.

Pokud ty clanky zformujete, jsou v poradku a budete je pouzivat v sade
neni pro to nejmensi duvod.

> Prikladem muze byt LiPOL, ktere vadi prekroceni napeti pri nabijeni nad
> 4.2V  a naopak vybiti pod 2,5V ale doporucuje se nevybijet pod 3V.

LiXX technologie je o necem jinem - ma jine nabijeni a jinak se s nimy
musi zachazet. Nicmene dotaz znel na NiXX takze je zbytecne je sem motat.

> Pokud mam 3 clanky, ktere uz nemaji stejne parametry, v serii, pak mohu
> pri nabijeni prekrocit napeti na clanku a poskodit ho. Poskozeni neni
> dramaticke, ale rozhozeni clanku se zvysuje s kazdym nabijenim, az
> putuje akumulator do kose.

NiXX baterie velmi dobre snaseji nabijeni 1/10C a na takovem proudu
mohou byt i delsi dobu po dosazeni DP - u NiMH je to sice horsi s tou
snasenlivosti, ale nikdy jim to neublizilo. Pokud ma clanek jinou
kapacitu tak se vam stejne vybije nejdriv a nemate moznost tomu zabranit.

> V RC modelech s elektropohonem je to casty problem - 6, 10 i viceclanky
> NiCD, NiMH, LiPOL pro pohon elektromotoru.
> Proto maji nektere packy servisni konektor, aby bylo mozne clanky dobit
> nebo vybit na stejnou uroven - srovnat.

Zase do toho pletete vic veci najednou - problematika udrzby pohonneho
clanku je naprosto o necem jinem nez nabijeni clanku pro spotrebni
elektroniku. Navic zase jeste smesujete technologii LiXX a NiXX.

> No a take proto se delaji balancery a omezovace, nebo se primo
> zadelavaji do nabijecek.

Pro NiXX jsem to jeste nevidel a o balancerech pro LiXX se vedou stale
spory zda jsou prinosem nebo zda spis skodi. Omezovac je jiste dobra vec
a sam ji pouzivam u LiXX.

> A koupit dobrou nabijecku neni jednoduche, staci se podivat na diskuze
> www.rcmania.cz nebo nebo jinam.

Myslim, ze to je jen otazka penez a ujasnit si co od toho ocekavam.

> No a na zaver jeden odkaz http://www.akademik.cz/rc/lipol.htm , pak na
> YouTube se daji najit i pekne pozary LiPol.

Vybuch se da udelat prakticky s jakoukoliv baterii - naposledy si
pamatuji roztrzeni clanku LR44 - kdyz jsem si s nim "hral".

Radek Vicek