OT: Synchronicity [Was: Re: Elektor, bolo: LED baterka]

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Úterý Prosinec 18 13:44:03 CET 2007

Zdravím,
  ano, tento jev se oficiálně nazývá "synchronicita" a filosofové se tím již
dosti dlouho zabývají.
  Existuje mnoho příkladů synchronicit i mimo lidskou společnost.
  1) Na nejnižší úrovni - známý experiment, kdy z jedné či velmi málo bakterií
vyšlechtíte kulturu, tu pak rozdělíte na 2 (do samostatných Petriho misek) a
po nějaké době jednu z nich zničíte např. desinfekcí nebo ozářením. Druhá
buďto taky celá pomře, nebo bude na grafu růstu patrný výrazný propad časově
synchronní se zánikem té první. Přitom od sebe mohou být stovky km daleko.
Jakpak je to možné ?
  2) Na "střední" úrovni: Známý je případ se sýkorkami, které se v Anglii
někdy v minulém století naučily proklovávat plechová víčka lahví s mlékem,
které mlékaři nechávali stát před domy. Do cca měsíce bylo hlášeno z celé
kontinentální Evropy včetně Francie a Itálie, že sýkorky či obdobní ptáci
vyklovávají víčka lahví s mlékem. Sýkorka se z Anglie do Evropy nedostane a i
kdyby třeba nějaká ano (třeba lodí), není možné, aby se mezi ptactvem tato
poměrně složitá "nauka" stihla rozšířit běžnými informačními způsoby (to jest
štěbetáním :-) ). Musel být kvůli tomu vyřešen nový způsob ochrany lahví
před vyklováním.
  3) Přesně to samé bylo pozorováno u opic žijícím na jakémsi souostroví někde
v Pacifiku. Tyto opice rozhodně nejsou schopny přeplavat mezi jednotlivými
ostrovy; přesto bylo pozorováno, že na celém souostroví synchronně se opice
naučily novému triku - teď nevím o co šlo, ale bylo to rozhodně něco
inovativního, co mezi nimi nebylo dříve pozorováno.
  O té rozložené inteligenci rozhodně není pochyb. Přiložím vlastní zážitek
:-). Když mi bylo kolem 20 let, dělal jsem hodně do různých procesorů a
bavil mne i reverzní inženýring: Např. z tehdy nové řady kalkulátorů SHARP
PC-12xx si vypsat v BASICu pomocí příkazu PEEK obsah ROM a na základě např
16384 čísel 0-255 určit architekturu procesoru, registry a samozřejmě
úplnou instrukční sadu. Nevěřili byste, ale podařilo se. Zajímavé bylo ale,
že v průběhu této práce jsem se dostal do jakéhosi "mrtvého bodu". Měl jsem
již zanalyzovanou asi polovinu instrukcí a pár registrů, ale pamatuji se,
že blok instrukcí 80-BF stále odolával pochopení - tyto instrukce se
vyskytovaly velmi často, ale stále mi nějak nešly "uchopit", měl jsem pocit,
že nějak modifikují instrukci za nimi, pořád jsem ale nevěděl jak. Jednou
v noci jsem měl zvláštní sen - byl jsem v jakési třídě, kam přišel jako
učitel legrační Japonec, přinesl si papírový plakát, ten rozbalil na tabuli
a legrační hatmatilkou začal vysvětlovat architekturu toho "luštěného"
procesoru. Vysvětlil, že to CPU obsahuje indexregistr I, který se používá
pro indexování přístupu k dalším registrům, a že instrukce v tom bloku
jsou vlastně optimalizované jednobajtové instrukce LD I,0 - LD I,63 :-).
To mne natolik rozrušilo, že jsem se okamžitě probudil, hrábl po svých
papírech - a vše sedělo! Tu noc už jsem neusnul a ráno bylo tak 90% instrukcí
vyluštěných. Ten zbytek pak byl během několika dní. Byl jsem na sebe dost
hrdý. Hrdost však brzy schladla - kamarád z Německa přivezl mou práci
vydanou knižně :-). Byl to taky reverzní inženýring, SHARP tyto informace
nikdy oficiálně nezveřejnil. Tu mnemoniku jsem vymýšlel (inspirujíce
se Z80kou, ale spousta instrukcí v Z80 nebyla, tak jsem generoval opkódy
jako EXIR (Exchange, Increment and Repeat), CWH (Count & Wait High),
CWL atd. A i ta mnou vymyšlená mnemonika v té knize byla prakticky identická.
Nakonec jsem přeci jen pocítil uspokojení - měl jsem vyluštěno o 3 instrukce
více, než měli oni :-). Jedna z nich se vyskytovala v celém kódu jen jednou,
a přesto jsem na ni přišel a oni ne :-). Právě ono CWH, CWL (používané v
rutinách pro load z kazeťáku) a ještě jednu, která umožnila dostat se k
dalším 8 kB ROM přímo v procesoru (těch 16 k byla externí ROM) a tak jsem pak
mohl přikročit k disassemblování a komentování celého "OS" té kalkulačky :-).
Ach jo, kde ty hříchy mládí jsou :-).

  S pozdravem Pavel Troller