Muj nazor na SIP/H.323 [Was: Re: Muj nazor na Skype [Was: Re: OT na pátek: Uzavřené a otevřené standardy: ICQ a podobně... ]]

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Prosinec 14 20:14:26 CET 2007

> To p.Troller
> Mam na vas malej dotaz.
> Jste zde prvni kdo zde neco vi o VOIP .
> Ptal jsem se zde na toto tema jiz pred lety
> ale nikdo nic nevedel. /cca 2003)
> Proc nepouzivate H323 ale sip?
> H323 je daleko vetsi standart nez SIP.
> Napr Win ma integrovany 3 aplikace
> pro jeho pouziti. O sip win asi nevi.
> Vyhodu me H323 brany vidim v tom,
>  ze mohu volat z jakehokoliv
> PC bez potreby instalace cehokoliv.
> Radim

Zdravím!
  H.323 je standard starsi, vyvinuty telekomunikacnimi odborniky. Jde vlastne,
velmi zjednodusene receno, soubor nekolika protokolu, kde vlastni signalizacni
protokol sestavovani volani je odvozen od Q.931 - ISDN protokolu znameho jako
DSS1. Je to tedy protokol binarni, pomerne obtizne implementovatelny, s celou
radou "vychytavek", jejichz konfigurace, chcete-li opravdu _profesionalni_
vysledky, muze byt docela "tricky". Sam H.323 pouzivam, ale k jinym ucelum -
treba pro VoIP trunking (propojovani ustreden, zejmena "klasickych" TDM) je
nesrovnatelne vhodnejsi nez SIP. Mam pres H.323 brany propojeno par ustreden
a nezada si to s E1 Q-sig okruhem, chodi to fakt skvele.
  SIP je oproti H.323 modernejsi a proziva v soucasnosti boom. Na SIPu, ne na
H.323, je postaven IMS - IP Multimedia Subsytem - srdce NGN (siti nove
generace). SIP klienta najdete v mobilech, vyrabi se SIP Wifi telefony, o
obdobnych H.323 produktech nevim.
  SIP je jednodussi, snaze implementovatelny, textove orientovany (oproti
binarnimu H.323), vhodny prave pro klientske aplikace s omezenymi prostredky.
Naopak, pokrocile funkce H.323 bezny klient nevyuzije, a proto nebyvaji ani
v klientech implementovany. Takze vlastne ta H.323 implementace v nich je jen
takova castecna...
  V Linuxu je nutne rozlisit serverove aplikace (ustredny) a klientske
(telefony). Co serverovych se tyce, treba Asterisk je SIP-oriented, ale
podporu H.323 lze doinstalovat (pouzitim baliku OpenH323). Existuje projekt
gnugk - H.323 gatekeeper. Naproti tomu SIP reseni zastupuji krome asterisku
projekty SER, OpenSER, OpenPBX atd. H.323 bud neumi vubec nebo jen omezene.
U klientu jednoznacne prevlada SIP: Twinkle, K-phone, Linphone, Gizmo...
Ano, je tu H.323 Ekiga, vyvinuta z Gnomemeetingu, coz byla reakce na ten
windowzi Netmeeting. Takze i zde je SIP jednoznacne jiz preferovan.
  Mimochodem, pominuli jsme dalsi protokoly, napr. MGCP/Megaco, majici takrka
dominantni postaveni v kabelovych sitich (pouziva to treba UPC/Karneval). Ty
jsou domenou hardwarovych CPE (malych media gatewayi, ke kterym se pripoji
normalni telefon a ktere jsou druhym koncem pripojeny k TV kabelu). Jako
soft-klienti jsou opravdu velmi zridkavi.
  Omlouvam se za to, co nyni reknu, ale stojim si za tim: Pokud jsou ve win
nainstalovany 3 H.323 aplikace a zadna SIP aplikace, svedci to o jedinem:
O naproste zastaralosti technologie windows :-(.

  S pozdravem Pavel Troller