OT: Muj nazor na Skype [Was: Re: OT na pátek: Uzavřené a otevřené standardy: ICQ a podobně... ]

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Prosinec 14 19:21:10 CET 2007

> Ahoj, omlouvam se za tykani, ale mam takovy dojem, ze jsi take radioamater.
> Pokud se mylim, tak se omlouvam.
> Vidim, ze to mas do hloubky prozkoumane. ICQ nepouzivam, ale pouzivam Skype
> a to pod win i pod linuxem. Jaky je tvuj nazor ?
> Je to protokol, ktery neni pokud vim zverejnen. Mam ho jak na win, tak pod
> linuxwm.
> Jindra Polivka

Ahoj,
  ano, amater jsem (ok1xpt), tak proc ne :-). Ja si rad tykam s kymkoliv, ale
v nasich zemich je preci jen default vykani (coz osobne povazuji za skodu, je
to velka brzda v osobni komunikaci a navazovani vztahu). Ale konec privatni
odbocky a zpet k veci, ktera patri do konfery...

  Kdyz se Skype objevilo, byl jsem jeden z prvnich, kteri si ho tu
nainstalovali. Tehdy Linuxova verze nijak moc nezaostavala za tou windowsi.
Dokonce jsem si udelal vec, za kterou se dodnes nestydim - gateway skype <>
PSTN pomoci E&M rozhrani, ovladaneho paralelnim portem (to jsem nebastlil, to
byl vedlejsi produkt jedne diplomove prace meho studenta), zapojeneho na
E&M port me PBX. Neverili byste, jak to pekne chodilo, signalizace byla
obousmerna, automaticka, prochazelo prihlaseni, zaver, dokonce jsem vyhradil
stovku ze sveho privatniho cislovaciho pridelu a mel jsem tu v Praze "SkypeIn"
jeste mnohem drive, nez se to oficialne objevilo (a nabizi uz dnes Skype vubec
ceska cisla ?)
  Programatorska realizace toho bastlu byla extremne kuriozni, proto ji zde
uvedu. Byl to vicevlaknovy shellovy script, ktery jednak konzumoval ladici
vypisy skype clienta, ze kterych se dal perfektne vyparsovat stav volani (pote,
co ten debug vystup vypli, uz to nebylo mozne ani pres pozdeji dodelane
"oficialni" rozhrani) a druhak ovladal klienta pomoci "mechanicke mysi" -
podvrhovani eventu X-serveru pomoci programu, obsahujiciho prikazy jako "zajed
mysi na pozici [175,125] - klikni levym - popojed na [224,120] - klikni levym
- simuluj klavesnici a vloz data z promenne $ID - klikni...". Jina
moznost tehdy nebyla. A neverili byste - krasne to chodilo! Kdyz jste obsadili
E&M port, dostali jste oznamovaci ton, pomoci DTMF (prijimac byl soucasti toho
E&M bastlu) jste zadali cislo, provedl se lookup v databazi a prevod na
Skype-ID a to se pak odeslalo do "mechanicke mysi" k naklikani do klienta :-).
Naopak, kdyz se ze Skype volalo na dany ID te brany, tak se E&M prihlasila, PBX
dala oznamovaci ton a pomoci DTMF jste volili primo cislo. Aby pres to nevolal
kazdy, melo to v klientovi Skype whitelist. Pak ovsem v klientech zrusili
moznost posilat DTMF, pokud to nebylo "prave" skype-out volani. Asi jsem nebyl
jediny, kdo si tohle udelal, a prestalo je to bavit. Nu, tak jsem script
upravil - misto volani se poslala IM zprava s cislem a ono to naopak zavolalo
napred "volajicimu" pres Skype a kdyz se prihlasil, tak to tu DTMF samo
vygenerovalo do PSTN.
  To tu pisu nejen ze zajimavosti, ale i proto, ze jsem, jak vidite, byl tehdy
opravdu docela Skype fanda.
  A dnes ? Nesmi mi to domu :-). Nenainstaluji to ani zene, natoz detem, ac
knouraji o106 :-). A to proto:
  1) Omezujici praktiky pokracovaly. Nove verze klientu uz nesly do brany
pouzit a kdyz pak zakazali pristup tem starym, tak uz nesla dal provozovat.
Jelikoz jsem branu vyuzival a chtel ji vyuzivat i nadale (a mi pratele taky
:-) ), nezbylo nez vymenit protokol. Nyni mam svou malou SIP branu, zadne
hacky, vse open source a na rozdil od Skype to ma mnohem lepsi kvalitu
(zpozdeni reci do 100ms, setup spojeni do 500ms...)
  2) Linuxova verze zacala prudce zaostavat za windowsovou. Dodnes nema podporu
videa, pokud vim, a chybi ji toho i vice. A nadto - nemam zadnou z distribuci,
kterou podporuji, a jejich soucasny binar u mne segfaultuje. Nadto nenabizeji
binar pro x86_64 (pokud vim) a ja hodlam 32bit podporu velmi brzy ve svem
distru odriznout. Takze kdyz potrebuji pustit Skype, nezbyva nez win verze ve
wine.
  3) Nebavi mne se schovavat za firewally. V mych sitich bezi jen Linuxy a ty
se vyporadaji i s "divokym otevrenym internetem". Mam svuj hezky C-class net,
takze ani NAT mne netlaci. Jsem proste uzivatelem internetu tak, jak byl kdysi
vynalezen :-). Jelikoz jsem pomalu vyjimka, byly by me stroje, pripojene
celkem slusne k siti, velmi vyhledavanymi retranslacnimi stanicemi pro ty, co
se radi za firewall schovavaji. Jelikoz mi za to Skype neplati, nehodlam tyto
dobrocinne sluzby nabizet siroke a nadto zcela nezname verejnosti :-).
  4) Vubec se mi nelibi, ze i ta posledni verze Skype, co pod Linuxem sla,
smrdlala po celem disku a koukala i tam, kam by dle mne koukat nemela.
Oficialni vysvetleni - hledala nejake pluginy ci co. Ovsem mne to pripadalo
jako smirovani a jelikoz zdrojak k dispozici neni a data posila sifrovane,
nehodlam ji dale ukazovat byt jen obsah sveho domovskeho adresare (v Linuxu lze
resit tak, ze se vytvori extra uzivatel, kde se bude skype provozovat, a ten
nebude mit nikam pristup).
  Nu a na zaver - za tu dobu svet Open Source natolik povyrostl, ze ted uz
skutecne mohu dodrzovat pravidlo totalniho zakazu Closed Source programu
na me systemy.
  Takze asi tak... Omlouvam se vsem za delku, ale kdyz je ten patek...

  Zdravi Pavel Troller