OT na pátek: Uzavřené a otevřené standardy: ICQ a podobně...

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Prosinec 14 17:31:49 CET 2007

Zdravím,
  dnešní thread to disfukčnosti ICQ s některými klienty mne podnítil k takové
malé úvaze...
  I v mém okolí se vyskytuje spousta lidí, kteří jsou na ICQ. A také byli
postiženi "neviditelností" kontaktů, neboť používají neoficiální klienty, kteří
přestali z ničeho nic fungovat.
  Technický background je jasný: provozovatelé ICQ vypnuli tzv. TOC (Talk To
Oscar) protokol, který oni sami přestali používat, ale jelikož byl snadno
implementovatelný (a hlavně reverzně vyinženýrovatelný, neboť textový), řada
neoficiálních klientů jej používala. Jelikož celý protokol ICQ je čistě
proprietární, firma k tomu je plně oprávněna a nikdo nemůže ani blafnout. Co
mne ovšem zaráží, je, jak nejen zde v této konfeře, ale i v mém okolí, většina
lidí, jako stádečko oveček, poslouchá rady typu "to se musí dát kontakty na
server, požádat o autorizaci..." aniž by si řekli něco ve stylu: "už zase nám
to nechodí, oni to dělají naschvál, aby se zbavili uživatelů neoficiálních
klientů, za půl roku nebo rok se to bude opakovat, pojďme se poohlédnout
jinam".
  Málokdo si také uvědomuje, že používáním ICQ s jiným klientem porušuje jeden
ze základních bodů ICQ licence, kterou musel podepsat (odkliknutím souhlasu),
když si zřizoval účet. Tato licence to totiž explicitně zakazuje. Jak to, že se
tak masově porušuje něco, s čím musel každý souhlasit ? Je už lež v našich
myslích natolik zakořeněná, že se ani nepozastavíme a lžeme pořád, kdykoliv se
nám to hodí ? Jo a mimochodem, víte, že AOL vlastní copyright na vaše data,
která přes něj přenesete, a může s nimi libovolně nakládat ??? Nevíte ? Že jste
tu licenci nemohli přečíst, protože byla englicky a vy englicky umíte jen
"přiměřeně" ? Tak proč jste klikali na "I agree" ?
  Další zajímavý fakt je ten, že ICQ je IM služba podprůměrné kvality: ve 21.
století používá k identifikaci uživatelů čísla, za které by se nemusela stydět
ani voličová telefonní ústředna P51 v polovině minulého století. Hesla mohou
být maximálně 8 znaků. A co podpora chatroomů ? Nejsme dneska už náhodou trošku
dál ?
  Ono se to taky projevuje i v počtu klientů služby ICQ: jsou jich zhruba 4
milióny, zatímco nejvíce klientů lze najít v sítích s protokolem Jabber - asi
90 miliónů, a MSN je někde uprostřed se 60 milióny (zdroj:
http://www.blog.jakubdvorak.eu/view.php?cisloclanku=2007110014 ). Jenže to
jde o celosvětová čísla a u nás se lidi nějak shlédli v ICQ. Proč ? Co jim na
něm tak učarovalo ? Třeba já jsem na jabberu a většina mých "uvědomělých"
přátel též. Přesto i já musím, ačkoliv se mi to velice příčí, občas vylézt i
na ICQ, neboť mám pár lidí, které prostě nedonutím, aby si zřídili svobodný,
otevřený a k ničemu nenutící Jabber účet. Každý řekne "Když on to má každý,
to musím mít taky, tak co bych si pořizoval ještě něco jiného, mně to stačí.
Navíc je to přeci nejrozšířenější, zatímco o Jabberu jsem nikdy neslyšel."
Vidíte, jak se mýlí ? Ale čím tohleto je ?
  Tak na to opravdu odpovědět nedokážu. Možná někdo z vás ?...
  Tož zatím ode mne vše, přeji příjemný víkend.. A třeba se spolu někdy potkáme
na jabberu... Jsem patrol@jabber.cz :-)

   S pozdravem Pavel Troller