frekvencni citac

Jiri Bezstarosti jiri@bezstarosti.cz
Sobota Srpen 11 20:15:15 CEST 2007

Nizke frekvence se meri jako doba periody a prepocte se to na frekvenci ;).

Kdyz to udelam jen PIC16 (a nepouziju nejake reseni jako dat pred nej
CPLD atp.), bude taktovan maximalne 20MHz a tak bude mit 5MIPS, tedy
instrukcni cyklus 200ns. Kdyz to udelam chytre a budu merit pres
preruseni, muzu uhnout od hrany o 400ns, a to v pripade, ze prvni hrana
nastala ve vhodny okamzik a dalsi zrovna kdyz zacinal skok. Takze musim
zajistit to, aby v mereni casu byla odchylka 400ns nepodstatna. To
zajistim pochopitelne jedine tak, ze budu merit dostatecny pocet period,
specialne na vyssich frekvencich. Kdyz budu merit timerem za pouziti
preruseni, mohu dostat hodnotu 5000 pri 1kHz a 5005 pri 999Hz, tedy mam
rozliseni 5 dilku na 1Hz pri nejvyssich frekvencich s moznou odchylkou
2. Zadny zazrak, takze musim merit vice period a to tolik, abych dosahl
pozadovane presnosti. Mimo to se vsak musi resit take pretekani timeru,
protoze pri frekvenci napriklad 10Hz mi zcela jiste pretece, kdyz by mel
namerit hodnotu 500000.

Takze idelane musi program merit dobu nekolika period a to nejlepe tak,
ze si automaticky pocet period sam vybere dle merene frekvence a to tak,
aby jich byl dostatek k pozadovane presnosti. Muze se take stat, ze
zjistite, ze pro takovy pocet desetinnych mist jak by se libilo je pocet
period tak vysoky, ze Vam ta frekvence mezi tim merenim stihne ujet na
tom co merite a nebo to nebude k nicemu proto, ze se neda na tak dlouhou
dobu odezvy cekat (myslim tim velmi pomalou frekvenci mereni a nebo
zpozdene vysledky oproti realu).

Takze nejprve napiste naprosto konkretni cisla co od toho chcete a my
Vam muzeme napsat, za jakych podminek by to slo a sam uvidite, zda je to
pro Vas akceptovatelne ci nikoli.

Jiste, mohl jsem Vam napsat, ze za 10 litru Vam to napisu a taky ze
klidne jo, ale pojdme se nejdrive podivat na ocekavani a co je realne,
nez u kohokoli z nas uvalite svoje penize za neco, co Vase ocekavani
nesplni (treba ze jste chtel 6 desetinnych mist a pak budete neprijemne
prekvapen, ze to tolik mist ma, ale ze se vysledek nehybe po jedne na
poslednim miste, ale je jen na tolik mist vypocitan).

BTW, pokud jsem se nekde utal v tech cislech, klidne mne opravte,
neomylny nejsme nikdo a ja se akorat ted snazim odejit z prace domu,
takze specham ;).

--
Jiri Bezstarosti
siliconbrain