Pajeni bezolovem

Jan Puobis, ELNEC jpuobis@elnec.sk
Pondělí Duben 16 13:09:24 CEST 2007

Prijemny den,

neda mi citovat vyjadrenie jedneho vyrobcu, ktoreho osud donutil
spajkovat vlastne vyrobky "bezolovnato". Otazka bola, ci spolahlivost
vyrobkov je dramaticky nizsia. Odpovedd je:

"
Ano, je to pravda. Vsetky veci ktore sa doteraz vyrabali olovnatou
technologiou mali mensiu chybovost a poruchovost. S bezolovom pracujeme uz
niekolko rokov. A boli sme dotlaceny aby aj nase vlastne vyrobky boli v
zmysle RoHS. Dovtedy sme mali chybovost na 10000ks asi 5ks. Teraz to je aj
niekolko percent. Vyrobok (USB cryptoken) sa nam vrati po roku nefunkcny a
mozeme ho akurat vyhodit. Pri skoleniach a kade-akych seminaroch pri nabehu
RoHS vladla celkom kludna nalada. Dnes uz ale kazdy kto je zasveteny vie ze
je to idealne iba pre spotrebnu elektroniku ktorej zivotnost zodpoveda
zhruba zivotnosti spojov. U Vasich dosiek je vyhoda ze sa pohybuju v takmer
laboratornych podmienkach. Najvacsie problemy niesu totiz v oxidacii ale v
tepelnej namahe. My sa snazime vyberom spajkovacej pasty, vhodnym povrchom
pl. spoja a spajkou ci uz trubickovou alebo po novom uz aj bezolovnatou
vlnou minimalizovat poruchovost ale nikdy to nebude to co olovo. Teda zaver
je ze je to strasne ekologicke ale velmi neprakticke pre firmy ktore sa
nechcu zivit servisom.
"

Moj sukromny nazor je, ze cele to je skor koli tomu, aby sa skratila
doba zivotnosti elektroniky a ludia boli nuteni kupovat si nove a nove
vyrobky.

S priatelskym pozdravom,
Jan Puobis
www.elnec.com