Regulace 1f 370W motoru

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Čtvrtek Duben 12 12:00:11 CEST 2007

> Ahoj
>
> Je to tu stále dokola omílané téma, ale nějak mi uniklo resumé.
>
> Kamarád mě požádal zda bych se mu nepostaral o přídavnou regulaci otáček
> motoru na jeho soustruhu proma. Je tam motor s rozběhovým kondenzátorem a
> 230V 370W na štítku
>
> Říkal, že by mu stačilo kdyby mohl otáčky snížit o cca 10%.
> Jaká je neschůdnější cesta? Samozřejmě, cena je také velmi podstatná.
> Rovnou vymlouvat jsem mu to nechtěl, protože to je obráběč, který se tím živí
> a tenhle malý cajk má pro svoji potřebu doma, takže asi ví, co mu na tom
> [...]

Zdravím,
  nejlevnější by bylo samozřejmě těch 10% udělat skluzem - snížením napětí.
Ale to bych si dovolil jen u motoru, který je zatěžován konstantní zátěží
(ventilátor apod.) Pokud u chodu naprázdno zvedneme skluz na 10%, mám obavu,
že při zátěži se to zastaví.
  Takže frekvenční měnič. Při buzení 45Hz a 200V bude mít akorát těch 10%
nižší otáčky, snad se ani ten rozběhový kond nebude muset měnit.
  Zdraví Pavel Troller