Snimani otacek motoru bez snimace

Lukáš Grepl L.Grepl@sh.cvut.cz
Pondělí Duben 9 18:13:52 CEST 2007

> Premyslim o snimani otacek ss motoru merenim proudu. Pomoci jednocipu
> (ktery tam beztak uz je) by se vyhodnocovalo zvlneni proudu zpusobene
> komutaci a z nej pocitaly otacky. Neni to v zadne critical mission
> aplikaci, takze obcasne spatne vyhodnoceni nezpusobi velky problem.
> Motorek je konkretne modelarsky Speed 600, ale rad bych, kdyby to
> fungovalo pro vsechny male komutatorove motory. Mate s tim nekdo
> zkusenosti (hlavne ty negativni :-)) ?

Kdysi jsem delal neco podobneho, ale s mnohem pomalejsim motorem -
klasicky steracovy ze skodovky. Jestli se dobre pamatuju, meril jsem
proud stejnosmerne az po A/D prevodnik v PICu (vedlejsim pozadavkem bylo
urceni proudu tekouciho do motoru). Tam jsem teprve digitalne oddelil ss
slozku a vyhodnocoval zvlneni. Pri plnych otackach motoru to fungovalo
da se rici stoprocentne, ale jak se otacky trosku snizily (PWM 20kHz),
tak uz to slo nejak divne. Tehdy mi slo o to zastavit motor na urcite
poloze odvozene od referencni znacky, pricemze nevadilo to otocit
mezitim nekolikrat dokola. Takze jsem to nakonec vyresil tak, ze jsem
motor rozbezhl do plna, pockal na pruchod ref. znackou a pocital
namerene impulsy, pricemz v urcitem miste jsem zacal definovane
zpomalovat tak, aby se to zastavilo na urcitem miste (potrebny predstih
jsem mel empiricky urceny a v prubehu zpomalovani uz tam z vyse
uvedenych duvodu zadna zpetna vazba nebyla). Ve vysledku co celkem
fungovalo, tak na +-5° (po zprevodovani originalni prevodovkou) to
zastavovalo dobre. Ovsem byl to jen takovy proof of concept a nikdy se
to v realu nepouzilo.

Celkem bych to shrnul tak, ze kdyz si s tim pohrajete, tak to muze byt
pouzitelne, zalezi na pozadavcich a na zpusobu vyhodnocovani. Otazka je,
jestli je jednodussi tam namontovat Hallovku ci IR reflexni zavoru nebo
k tomu pridelavat DPScko ;-).

Lukas Grepl